Brev
Min far fortrækker spil frem for mig
Hej BørneTelefonen
På det seneste har jeg følt mig ret ked af det for når jeg går ind til min far og han sidder og spiller computer spil med sine venner er det som om at han slet ikke kan lide mig og det skal ikke misforståes han er den bedste far bare ikke når han spiller når jeg prøver at tale til ham bliver han så sur og siger at jeg skal tige stille
og ja jeg kunne godt bare holde mig fra ham når han spiller men det gør han jo over halvdelen af dagen jeg bliver så ked af det når han råber af mig sådan og føler lidt at handy venner og computer spil er vigtere end mig har prøvet at sige det direkte til ham om han ikke godt kunne stoppe men det gør han ikke har også prøvet at sige det til min mor men.
Det hjalp heller ikke
Hvad skal jeg gøre😭
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 12 år.
Det er godt, at du skriver herind, for jeg kan læse, at du er ked af, at din far spiller meget computerspil istedet for at være sammen med dig. Og når han spiller, så bliver han sur, når du taler til ham.
Det er helt normalt, at man kan blive rigtigt ked af det, når man føler, at ens forældre ikke vælger én til eller når de bliver sure og råber. Det føles rigtigt ubehageligt. Det lyder som om, at computerspil fylder rigtigt meget i din fars liv. Og det fylder faktisk så meget, at du føler, at han vælger dig fra og sine venner og computerspil til.
Jeg kan ikke læse ud af det du skriver, hvornår han spiller. Det kunne godt lyde som om, at når du kommer hjem fra skole, så spiller han resten af dagen. Er det mon rigtigt?
Du fortæller, at du har forsøgt at sige det til både din mor og din far, men at det ikke hjalp. Du skriver også, at din far er en dejlig far, bare ikke når han spiller computerspil. Det kan være svært, når de voksne nogle gange ikke opfører sig som voksne. Og det lyder som om, at din far ikke er helt rigtig “far”, når han spiller computerspil. Jeg kan godt forstå, hvis det gør dig ked af det.
Jeg tænker på, at der måske kunne laves nogle aftaler i jeres hjem for, hvornår man kan spille computer, og hvornår I er sammen. Det burde være sådan, at det var din mor og far, der sørgede for det. Men når nu de ikke gør det, så kan det være, at du bliver nødt til at starte med at tage initiativ til det. Måske vil det være en god idé, hvis du skrev et brev til dem, som de kan læse. Et brev, hvor der både står de ting, du er ked af. Men hvor der også står de forslag, du har til at ændre tingene.
Det kan være svært nogle gange at tage hul på de ting, der gør én ked af det. At skrive et brev kan være med til at gøre det nemmere…ligesom du også skrev et brev herind til os. Måske kan du få hjælp her til at skrive: Guide: skriv det til nogen
Hvis du ikke har lyst til at skrive et brev eller hvis dit brev ikke ændrer noget, så kan du altid ringe (anonymt) til os på Børnetelefonen på 116111. Her kan vi høre lidt mere om, hvad der gør dig ked af det, og tale med dig om, hvad der kan gøres.
Kærlig hilsen Børnetelefonen