Mor og far

Mine forældre er helt latterlige fordi de ignorer mig og min bror på 14 år spøger mig heletiden om han må røre min røv i et spil kaldt gta 5 kørte han hen til en Strib clubsandwich han tog en pige med hjem og lavede sex med hende og man skal være 18 til spillet hvad skal jeg gøre jeg får det dårligt i denne famile og det er ubehaligt for mig at være her .skal jeg gå selvmor??😪😥😓😓😓🥺

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Du har sendt dit brev til Børn Hjælper Børn. En fra BørneTelefonen har besluttet, at det er bedst, at du får svar af en voksen rådgiver. Vi håber, at du alligevel vil kunne bruge svaret. Dit svar kommer her:

Kære du

Først vil jeg sige tak for dit brev. Det lyder bestemt ikke rart det du oplever der hjemme, så det er godt at du rækker ud efter hjælp.

Du skriver at dine forældre ignorerer dig. Jeg forstår det, som at de ignorerer dig, når du beder dem om hjælp over for din bror.

Det er bestemt ikke rart at føle sig ignoreret og jeg synes ikke at du skal opgive at få din storebror til at stoppe med hans ubehagelige opførsel. Det er upassende, at han spørger om han må røre din røv og det er godt at du sætter en grænse, husk det – også når det er svært.

Du spørger om du skal begå selvmord og det fortæller mig, at du virkelig har brug for hjælp. Jeg kan tydeligt læse i dit brev, hvor svært det er der hjemme lige nu, men selvmord skal ikke være løsningen, fordi andre ikke opfører sig ordentligt over for dig.

Vil det hjælpe, hvis du skriver en sms til din mor og far og spørger dem, hvornår de har tid til en snak? Grunden til at jeg foreslår dette, er at forældre nogle gange skal gøres ekstra opmærksom på et problem, før de tager sig tid til at lytte.

Du kan i beskeden fortælle dem, at du har noget vigtigt du gerne vil snakke med dem om. Når I så skal snakke, synes jeg du skal fortælle dem, at du har kontaktet BørneTelefonen fordi du ikke føler, at de tager dit problem alvorligt. Du kan også vise dem brevet her, så de kan se at du mener det alvorligt, når du siger, at du har brug for hjælp.

Det er dine forældres opgave at stoppe din storebror, når han overskrider dine grænser og upassende berøringer er ikke bare pjat eller ligegyldigt. Du skal kunne bo der hjemme uden at være bange for at dine grænser overskrides.

Hjælper dette ikke eller virker det for svært, synes jeg du skal snakke med din skolelærer. Skolen vil her efter kunne indkalde dine forældre til en samtale.

Jeg ved godt at det kan virke overvældende at skulle snakke med skolen om det, men du viser med dit brev er at du er god til at søge hjælpe og det er en styrke. Jeg tror derfor godt at du kan finde kræfterne til det, for du lyder som en klog pige, der forsøger at passe på sig selv.

Jeg kan godt forstå at du synes det er ubehageligt, når din bror spiller GTA og gør som du fortæller. Dette kan du også nævne for din lærer, men husk at det ikke er dit problem hvad din bror laver. Det er jeres forældres problem og de bør lytte, når du fortæller dem, hvad du ved.

Derfor skal du bruge dit mod og din styrke til at snakke med dine forældre igen eller snakke med din skolelærer. Du må altid skrive til os igen, hvis du har brug for at tale mere om det.

Knus og kærlig hilsen

BørneTelefonen

Er du gamer eller gambler? Få gode råd her

Der er rigtig mange børn og unge, der spiller online spil, gamer eller dyrker esport. Mange har det som en fritidsinteresse, hvor de hygger sig med deres kammerater eller online venner. Men hvis det bliver til en afhængighed, så er det et problem, du skal have hjælp til.

Hvis du gamer rigtig meget, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan kan jeg game mindre? Jeg føler mig ensom, hvordan får jeg venner i klassen? Jeg bliver udelukket, når jeg spiller, hvad skal jeg gøre?

Når man gamer støder man også på muligheden for at gamble. Men hvad er forskellen egentlig? Og hvad gør man, hvis man er blevet afhængig af at gamble?

Her kan du finde gode råd, du kan se film om, hvordan andre kom ud af deres afhængighed eller du kan prøve testen, og få en fornemmelse for om gamingen eller gamblingen fylder for meget i dit liv.