Min far fortrækker spil frem for mig

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 12 år.

Det er godt, at du skriver herind, for jeg kan læse, at du er ked af, at din far spiller meget computerspil istedet for at være sammen med dig. Og når han spiller, så bliver han sur, når du taler til ham.

Det er helt normalt, at man kan blive rigtigt ked af det, når man føler, at ens forældre ikke vælger én til eller når de bliver sure og råber. Det føles rigtigt ubehageligt. Det lyder som om, at computerspil fylder rigtigt meget i din fars liv. Og det fylder faktisk så meget, at du føler, at han vælger dig fra og sine venner og computerspil til.

Jeg kan ikke læse ud af det du skriver, hvornår han spiller. Det kunne godt lyde som om, at når du kommer hjem fra skole, så spiller han resten af dagen. Er det mon rigtigt?

Du fortæller, at du har forsøgt at sige det til både din mor og din far, men at det ikke hjalp. Du skriver også, at din far er en dejlig far, bare ikke når han spiller computerspil. Det kan være svært, når de voksne nogle gange ikke opfører sig som voksne. Og det lyder som om, at din far ikke er helt rigtig “far”, når han spiller computerspil. Jeg kan godt forstå, hvis det gør dig ked af det.

Jeg tænker på, at der måske kunne laves nogle aftaler i jeres hjem for, hvornår man kan spille computer, og hvornår I er sammen. Det burde være sådan, at det var din mor og far, der sørgede for det. Men når nu de ikke gør det, så kan det være, at du bliver nødt til at starte med at tage initiativ til det. Måske vil det være en god idé, hvis du skrev et brev til dem, som de kan læse. Et brev, hvor der både står de ting, du er ked af. Men hvor der også står de forslag, du har til at ændre tingene.

Det kan være svært nogle gange at tage hul på de ting, der gør én ked af det. At skrive et brev kan være med til at gøre det nemmere…ligesom du også skrev et brev herind til os. Måske kan du få hjælp her til at skrive: Guide: skriv det til nogen

Hvis du ikke har lyst til at skrive et brev eller hvis dit brev ikke ændrer noget, så kan du altid ringe (anonymt) til os på Børnetelefonen på 116111. Her kan vi høre lidt mere om, hvad der gør dig ked af det, og tale med dig om, hvad der kan gøres.

Kærlig hilsen Børnetelefonen

Er du gamer eller gambler? Få gode råd her

Der er rigtig mange børn og unge, der spiller online spil, gamer eller dyrker esport. Mange har det som en fritidsinteresse, hvor de hygger sig med deres kammerater eller online venner. Men hvis det bliver til en afhængighed, så er det et problem, du skal have hjælp til.

Hvis du gamer rigtig meget, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan kan jeg game mindre? Jeg føler mig ensom, hvordan får jeg venner i klassen? Jeg bliver udelukket, når jeg spiller, hvad skal jeg gøre?

Når man gamer støder man også på muligheden for at gamble. Men hvad er forskellen egentlig? Og hvad gør man, hvis man er blevet afhængig af at gamble?

Her kan du finde gode råd, du kan se film om, hvordan andre kom ud af deres afhængighed eller du kan prøve testen, og få en fornemmelse for om gamingen eller gamblingen fylder for meget i dit liv.