Brev
Esport skydespil og bivirkning
Hej brevkasse
Dreng på 14
jeg sad og tænkte på da jeg gik i 2-3 klasse hvormeget tid jeg brugte foran en computer
jeg brugte ca 3-5 timer om dagen
nu er det blevet værre
specialet efter jeg købte skydespil
jeg har nu en gennemsnitstid på 56-60 timer om ugen
jeg bange for det er for meget og virkningen på skydespil vil have konsekvenser for mig.
derudover drikker jeg energidrik har haft et gennemsnit på 12-13 om ugen
der er sig ikke sket noget med mig i nu
grunden til jeg siger i nu er fordi jeg ikke ved om der vil ske noget efter jeg har hørt om dem der har været tæt på at dø
min mor vil ikke have jeg drikker det men der har ikke været nogen effekt i nu
hvad skal jeg gøre
Mvh Gaming Drengen på 14
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år
Tak for dit brev, hvor du skriver om din bekymring for dine spille-vaner. Hvor er det godt, du skriver ind. Dit brev viser, at du faktisk tænker flot over, hvad du laver, og hvilke konsekvenser det kan have. Det viser også, at du prøver at gøre noget ved din situation. Det er virkelig godt!
Det kan være svært at sige, hvad konsekvenserne af for meget energidrik og computerspil vil have på lang sigt. Det vil sandsynligvis være meget forskelligt fra person til person. Men jeg fornemmer, at du selv tænker, det er for meget. Og det er jeg faktisk enig med dig i.
Energidrikken kan være farlig, da den indeholder et stof, man kan blive ret afhængig af. Desuden kan man hurtigt få dårlig mave og ligge søvnløs, når man drikker dem. De fleste energidrikke indeholder desuden mange kunstige og usunde ting. På lang sigt kan de derfor være skadelige for både din krop, dit hjerte og din hjernes udvikling.
Du skriver, at du bruger omkring 56-60 timer om ugen på at spille. Det lyder af rigtig meget, når du også går i skole. Jeg gætter på, at du derfor ikke får den søvn, du har brug for? Det er skadeligt for din udvikling. Din krop har brug for søvnen for at kunne vokse. Og din hjerne har brug for gode pauser for ikke at tage skade.
Der kan være rigtig mange gode ting forbundet med at spille computerspil. Problemet ved at gøre det så meget, som du gør, er, at der er noget, man så ikke gør. Fx får sovet nok. Eller får bevæget sig nok. Samtidig kan det være svært at have og være sammen med venner, når man mest befinder sig bag en computer. Mon du kan genkende det?
Måske er spillene blevet en erstatning for nogle gode venskaber for dig? Måske savner du faktisk venner men har svært ved at skabe dig en omgangskreds, nu du har brugt så meget tid derhjemme bag computeren?
Hvis du har det sådan, vil jeg råde dig til at tale med en god lærer om det. Din lærer kan nemlig være den, der hjælper dig med få relationer fra din klasse.
Måske er det slet ikke et problem med venner. Men alligevel vil jeg råde dig til gradvist at skære ned i forbrug af både energidrik og computerspil.
Du kan starte med at skære en times spil ned om dagen og en energidrik ned om ugen. Næste uge en mere osv. Når man skærer ned på noget, man plejer at gøre meget, er det rigtigt godt at gøre noget andet i stedet. Er der en anden aktivitet, du rigtig godt kan lide at lave? Måske skulle du melde dig til en sport? Det er også en god idé at erstatte energidrikken med en anden drik. Fx danskvand, juice eller en kop god te. Noget der ikke er usundt.
En sidste ting jeg vil råde dig til, er at snakke med nogen om det, så du kan blive støttet i at skære dit forbrug ned. Fx din mor, en god ven, en lærer, sundhedsplejersken på skolen? Måske oplever du, at det er svært at skære forbruget ned, og at du har en form for afhængighed. Så vil jeg råde dig til at tale med din læge.
Jeg ønsker dig held og lykke med at få ændret dine vaner nu, så de ikke bliver endnu svære at ændre.
De bedste hilsener
BørneTelefonen