Brev
Uretfærdig jalousi mod min kæreste
Hej.
Jeg er 15 år og har en rigtig sød kæreste, vi går på samme årgang.
Jeg døjer med en masse jalousi, da der tit bliver fortalt til mig at han er flirtende med den konstant samme pige fra hans klasse. Jeg ved ikke rigtig om jeg skal stole på de andre piger fra hans klasse der fortæller om de her små situationer der opstår, da de er meget drama piger og ikke har så meget andet at gå op i end fx. mit forhold.
Jeg er rigtig ked af det over at den her jalousi skal opstå, fordi pigen er faktisk rigtig sød og jeg tror bare det er hendes være måde. Jeg tænker at det måske bunder i nogle usikkerheder hos mig, som jeg ikke ved hvordan jeg skal komme af med.
Har du eventuel nogle gode tips til at slippe af med jalousi?
hvordan kan jeg få mere selvsikkerhed, og ikke tvivl på om jeg er god nok?
Hvordan ved jeg at han ikke røvrender mig?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 15 årige pige,
Tusind tak for dit brev!
Hvor er jeg glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med mig. Det er bestemt ikke nemt eller rart at høre gennem andre, at ens kæreste skulle være flirtende overfor andre piger.
Jeg tænker derfor, at der ikke er noget at sige til, at du mærker en form for jalousi, når du hører sådan nogle ting. De fleste mennesker ville højst sandsynligt reagere på samme måde som dig.
Selvom det er ubehageligt at føle sig jaloux, så er det en helt normal og naturlig følelse, som vi alle vil støde på nogle gange i vores liv. På trods af, at det er en normal følelse, så kan jalousi godt fylde rigtig meget og være svær at håndtere.
Men måden vi vælger, hvor meget jalousien skal have lov til at fylde, kan gøre en stor forskel. Jeg vil give dig nogle råd til, hvad du kan gøre, for at jalousien ikke skal have lov til at fylde mere end nødvendigt.
Du skriver i dit brev, at det er nogle drama piger, der har fortalt dig, at din kæreste skulle flirte med en anden pige, og at pigen faktisk er rigtig sød.
Jeg vil først og fremmest sige til dig, at du allerede håndterer hele situationen rigtig flot! Det virker nemlig til, at du godt kan se at pigerne, der har fortalt dig de her ting, måske kun gør det for at skabe lidt drama.
Så spørgsmålet er, om du vil give dem lov til det? Det kan være svært ikke at lytte til, hvad andre siger, men det kan også være en lettelse at beslutte sig for, at det andre fortæller en, ikke nødvendigvis er sandt. Kan du følge mig i det?
Jeg tænker, at det kun er din kæreste eller pigen, der kan svare dig ærligt på, hvad det er, der faktisk foregår. Så hvis du har mod på det, kan du tage en snak med en af dem?
Det ville være en god idé, hvis du først kunne fortælle din kæreste, at du har hørt de her ting, og at du faktisk tænker meget over det, fordi det gør dig lidt utryg at høre gennem nogle andre.
Samtidig kan du, ligesom du så fint gør i dit brev, fortælle at du godt ved, at de her piger er drama piger. Men at det alligevel er svært ikke at tænke på, og at du gerne vil høre hans side af historien.
På den måde kan din kæreste sikkert godt se, at du ikke har lyst til at være jaloux, men samtidig gerne vil have et forhold, hvor I stoler på hinanden og kan snakke sammen om tingene.
Hvis nu din kæreste ikke har lyst til at snakke om det, eller reagerer lidt underligt, hvis du spørger ind til hans side af historien. Så kan du tage en snak med pigen og spørge hende ind til, om hun har hørt de her ting, som andre går rundt og fortæller dig.
Det kræver selvfølgelig meget mod, men som du selv skriver, så virker hun faktisk rigtig sød, så måske er de bare gode venner.
Jeg vil også sige til dig, at det er en virkelig god egenskab, at du kan se ud over den jalousi, du mærker, og faktisk se, at pigen virker sød. Det kræver et stort overskud og en styrke – som du har!
Selvom jalousi er en følelse, der kan være svær at styre, kan det være en god idé, at mærke efter, hvornår den dukker op og prøve at acceptere, når den er der. På den måde kan det blive nemmere at være i følelsen næste gang, den dukker op.
På den måde kan du selv være med til at bestemme, hvor meget det skal have lov til at fylde, når du høre nogle ting fra andre. Måske holder pigerne også op, hvis de ved, at du faktisk er ligeglad.
Her til sidst vil jeg også sige til dig, at der kan være mange årsager til, at jalousi opstår. Ofte oplever vi jalousi i situationer, hvor vi kan blive bekymret for at miste nogen, vi holder af, og det er i virkeligheden en ret smuk ting ikke?
Hvis du har brug for at snakke lidt mere omkring det hele, er du altid velkommen til at ringe herind til Børnetelefonen på 116 111.
Jeg ønsker dig alt det bedste og håber, at du vil blive ved med at se tingene, som du allerede gør!
Kærlig hilsen BørneTelefonen