Brev
“Ulykkelig” kærlighed
Jeg skriver igen, men føler mine spørgsmål skal deles op i flere sektioner så her kommer det tredje.
Jeg er en dreng på 15, som er “ulykkeligt” forelsket. Jeg kender den her pige fra spejder og har gjort det i godt og vel 4 år nu og har været vild med hende i 2 år. Hun går pt på efterskole og jeg skal næste år. Jeg syntes hun er verdens dejligste person. Jeg føler mig bare ikke at jeg er en værdig kandidat.
Jeg syntes jeg er for tynd og er overhovedet ikke særlig maskulin. Jeg har ingen smag i tøj, (arbejder dog på det) jeg skal være sammen med hende til sommer til spejdernes lejr og vil gerne have at jeg er større til det tidspunkt. Så jeg ikke er en en grim lille splejs.
Jeg ved jeg har generne til det da det ikke kræver særligt meget af mig at få muskel masse. Har lavet 100 om dagen i juleferien 21-22 og kan allerede se forskel. Men problemet er at jeg tænker så meget på hende at hun kommer i vejen for det jeg vil. jeg vil ikke “komme” over hende, vil bare have at hun ikke fylder så meget i min hverdag især da der er 1,5 år til at vi begge har en normal hverdag.
Hvad er det helt præcist jeg skal gøre.
Gider bare ikke give slip på hende, da hun er den eneste jeg har været så vild med overhovedet.
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 15
Det er en god ide at dele dine spørgsmål op, så du spørger os om én ting ad gangen. Jeg håber, at du har fået hjælp af vores tidligere svar, og at det her også kommer til at kunne bruges.
Jeg fornemmer to forskellige stemmer i dig, som kommer lidt op at skændes med hinanden. Den ene siger, at hende pigen er den dejligste person i verden, og at du må gøre alt, hvad du kan for at komme tæt på hende. En anden stemme i dig synes, at du skal droppe ideen, fordi I alligevel ikke kan være sammen på grund af efterskole.
Når man har det sådan – en konflikt indeni – så kan det føles rigtig udmattende. Mit råd vil være at være sød ved dig selv og vise forståelse for begge stemmer i dig. De har begge fat i noget. Selvfølgelig er hun dejlig, når du føler det. Og ja, så er det også besværligt, fordi I ikke kan være så meget sammen lige nu.
Prøv at stille dig selv spørgsmålet: Er det ikke okay, at have blandede følelser? Det kommer de fleste mennesker ud for at have flere gange i deres liv. Og den ene stemme i dig behøver ikke at skulle vinde over den anden. De kan begge være der på samme tid.
Selvom du ikke spørger direkte til det med din krop, så vil jeg alligevel gerne sige noget til dig om det. Vi mennesker ser forskellige ud. Nogle er tynde, andre tykke og nogle midt imellem. Nogle er høje og andre lave.
Der er noget, som du kan opnå med træning – for eksempel mere muskelmasse, som du nævner. Men for alle mennesker gælder det også, at der er begrænsninger for, hvor meget vi kan ændre på den krop, som vi nu engang har. Og der er mest fred at finde i at acceptere de begrænsninger.
Jeg vil foreslå dig også at lægge mærke til de ting, som fungerer godt ved din krop og de ting, som du godt kan lide ved den. Prøv at stille dig selv spørgsmålene: Kan min krop give mig gode oplevelser? Kan min krop gøre mig glad?
Hvis man hele tiden tænker over, hvordan ens krop ser ud, og hvad andre tænker om den, så kan man risikere at blive rigtig bekymret og utilfreds. Så prøv om du også kan tænke på din krop på andre måder. Det er da sejt, hvad du kan med den, når du træner. Det lyder som om, at du har en stærk krop, som kan udholde meget.
Og så er der hende pigen. Jeg vil råde dig til at nyde de gode følelser du får, når du tænker på hende. Det er så dejlig en følelse at være vild med nogen. Om det så kan blive til noget mellem jer – det kan kun tiden vise. Du har heldigvis et håb om at skulle se hende på spejdernes lejr – og det kan du glæde dig til og drømme om. Det er dejligt sådan at have noget at glæde sig til.
Hvis du har lyst til nogle råd om, hvordan du kan flirte og vise hende, at du er interesseret, så kan du måske kigge mere på vores side om kærlighed og forelskelse. Du finder links under svaret her.
Jeg ønsker dig alt det bedste med hende den dejlige – og jeg håber også du vil øve dig i at tænke godt om din krop.
Kærlig hilsen BørneTelefonen