Usikker om en special pige, det driver mig til vandvid

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng,

Du tænker meget på hende og savner hende. I har kendt hinanden altid. Jeg forstår godt, at du er i tvivl om, hvad du skal gøre.

Du skriver I ikke behøver være kærester. Det lyder som om, at du holder så meget af hende, at det vigtigste bare er at være tæt på hende. Hun lyder meget speciel.

Der er blevet sagt og skrevet ting fra jer begge, der lukker jeres forhold ned. Men der er også efterladt en åben dør:

I beskeden til dig skrev hun “Måske er jeg klar en dag i fremtiden”.

Jeg kan godt forstå, at hun ikke vil lukke døren helt. Du virker til at være en rigtig rar og sød fyr, der holder af andre mennesker og som er god til at mærke efter.

Men det er også en svær besked hun skriver. På den måde holder hun håbet levende i dig og afviser ikke, at I kan være sammen igen i fremtiden.

Jeg forstår godt, at det er svært for dig at vide, om hun er blevet klar senere eller om hun stadig bare gerne vil være din ven.

Men i al den her usikkerhed, er det noget af det, du kan være helt sikker på: Hun skriver, at hun gerne vil være din ven. Her er hun helt tydelig. Du vil også gerne være hendes.

Alligevel tænker jeg, at du nok er nødt til at beslutte om du faktisk kan og har lyst til at være hendes ven, hvis hun ikke vil mere end det.

Selvom du kan nøjes med at være venner, så får jeg også en fornemmelse af, at du måske ikke helt har lukket døren for, at I kunne blive kærester.

Derfor er det også kun dig, der kan vide om du kan slutte fred med, at det ikke bliver mere end et venskab. Spørgsmålet er om du kan det?

Der er sket meget mellem jer, men I har ligesom aldrig rigtig talt om fremtiden for jer to. Lidt som et spøgelse, dukker jeres historik op og gør dig usikker på, hvad hun vil og du vil.

Man kan måske kalde det en slags uforløst kærlighed mellem jer: Der er følelser og tanker, der ikke får lov at slippe fri.

Jeg ved, at det kan være rigtig hårdt at gå og være uforløst i kærlighed.

Du bliver akavet og tør ikke tale med hende. Du holder øje med hendes discord. Du bruger energi på at tænke over, hvad du skal skrive og hvordan hun vil tage det.

Hun prøvede at tale med dig, men du kom måske til at afvise hende og signalere, at du ikke rigtig var interesseret mere. Det giver dig en følelse af at være en kujon og en idiot.

Det lyder som om, at hun fylder rigtig meget.

Hvis du kunne tale med hende, ville du give det alt

Jeg tænker slet ikke, at du er dårlig til at kommunikerer dine følelser. Tværtimod.

Du er så god til at mærke efter og fortælle, hvad der er sket. Men selvom man er god til at mærke efter og dele tankerne med andre, betyder det ikke, at det er nemt at vise sine følelser overfor én, der er speciel. Præcis som hun er speciel for dig.

Du skriver at du har meget at sige. Du virker klar til at sætte det fri. Du vil gerne tale med hende og du har lyst til at give den alt, hvad du har. Måske du kan starte med at skrive de ting ned. Ikke til hende, men til dig selv.

Når man har det på skrift, er nogen somme tider tydeligere, hvad der er vigtigt at gøre. Måske det også kan hjælpe dig til at finde ud af om du kan leve med, at I kun vil være venner. Måske viser det sig, at du er nødt til at finde ud af om I kan blive kærester igen.

Når du skal tage en snak (og det tænker jeg også vil være godt) vil du ikke skrive til hende. Det giver dig nogle valgmuligheder:

  1. Du kan se om du kan nærme sig hende, når I har fælles time.

Måske du kan starte med at stille dig tæt på hende og veninden, når I har time sammen. Se om du kan spøge hende om noget, der har med undervisningen at gøre. Måske du kan stå med en ven, så det ikke føles mindre akavet.

Det er måske den langsomme vej, for jeg tror, at det vil kræve, at du gør det nogle gange før det bliver mindre akavet. Men måske efter nogle uger bliver det måske nemmere at tale med hende.

  1. Inviter hende og andre hjem igen

Du har haft stor succes med at invitere vennerne sammen med hende. Måske du kan gøre det igen?

Du kan måske kombinere det med den første mulighed. Måske du kan invitere hende, når I har stået tæt i nogle uger og det ikke føles helt så fremmed og akavet?

Hvis du ikke kan vente, kan du måske også arrangerer noget hurtigst muligt.

Måske du kan tale med dine forældre om du må holde en film- eller grillaften. Hvis du inviterer lidt flere føles det måske heller ikke så mærkeligt, at hun er inviteret. Giver det mening?

  1. Du kan spørge hende om I skal gå en tur eller snakke

Du har ikke lyst til at skrive en text eller word bombe hende med et brev. Men måske du kan bruge beskeden som en invitation til den face to face snak, du gerne vil have?

Tit kan en gåtur være god, når man skal sige noget svært. Tænk bare på, hvor gerne du vil have hende alene, så du kan få sagt de ting, du drømmer om. Hvis I går en tur, har du hende for dig selv.

  1. Du taler aldrig med hende igen

Måske det er den trygge løsning at give op. Du vil vinde, ved at det ikke vil blive akavet. Men spørgsmålet er om det er en sejr, der har betydning for dig.

Hver dag føles det som om, at chancerne bliver mindre og mindre. Men det lyder ikke som om, at dine følelser bliver mindre. Det lyder som om, at du har brug for at få det ud og få svar.

Se om du kan få det sagt. Det vil helt sikker kræve noget mod af dig, men jeg mærker, at du har masser af mod.

Tager du ikke chancen, vil du måske fortryde det. Nogle mennesker kan fortryde sådan noget hele deres liv. Så kaldes den uforløste kærlighed for “the one that got away” – den man aldrig fik.

Du ved allerede, at du kan håndtere et afslag på en ikke-akavet måde overfor hende. Det gjorde du, da hun skrev det sidst, hvor du også fik sagt, at du havde det på samme måde. Selvom det føltes akavet i dig, så klarede du det.

Med beskeden turde hun være ærlig med dig og fortælle, at hun ikke var klar. Det krævede sikkert et kæmpestort mod fra hende. Måske særligt, når hun også var glad for dig. Derfor er det måske din tur til at være ærlig nu. Det håber jeg, at du har mod på. Held og lykke!

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.