Brev
mening med livet
Brevet er anonymiseret af brevkasseredaktionen
Hej
Jeg er dreng der er 18(ved ikke om jeg er for gammel til at skrive her, med ved ikke hvor man ellers kan).
Nå… jeg havde hele mit liv planlagt og vidste præcis hvad meningen med mit liv var.
På daværedende tidspunkt havde jeg en kæreste hun var meningen med mit liv, nemlig jeg skulle give hende det bedst mulige liv med mig. men hun slog op med mig pga af hendes forældres forventinger til hende og hendes fremtid.
Det måtte ikke være med en dansker, da jeg ikke kunne deres families kultur og deres traditioner selv om jeg havde lært mig selv deres sprog delvist.
Men nu kan jeg ikke se meningen med at være her længere, jeg kan ikke se lykken i noget længere.
Lige så snart jeg griner og har det sjovt går der maks 5 min så tænker jeg på alle de ting igen.
Mine krakterer i skolen er faldet meget
Mit gennemsnit er gået fra 10 til 5.7. og gider ikke noget mere.
Hvad skal jeg gøre som kan give mig en mening med livet. og en grund til at fortsætte?
Dreng, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 18 år
Tusind tak fordi du har skrevet til BørneTelefonen. Brevkassen er bestemt også for dig, selv når du er 18 år. Derfor er jeg rigtig glad for, at du tog chancen og skrev til os.
Hvor er det bare godt, at du deler dine tanker med os. Det viser mig, at du har mod på at dele noget med andre, som kan være svært. Det er stærkt gået, for her i brevkassen skriver vi med mange, der synes det netop er det sværeste.
Du skriver, du havde en kæreste, som du var meget glad for.
Du fortæller, at du troede, du skulle være sammen med hende resten af livet. Du skriver, hun var meningen med dit liv.
Men hun sluttede jeres forhold, pga. hendes forældre ikke ønskede, hun skulle være sammen med en dansk dreng.  Du havde delvist lært hendes sprog og kultur at kende – måske som en måde at vise, hvor meget du gerne ville hende?
Du lyder virkelig som en kæreste, der har gjort sig meget umage og taget mange store skridt for at bevise din kærlighed. Jeg kan virkelig godt forstå, at du er ked af det.
Det kan være rigtigt svært og gøre rigtig ondt, når et forhold slutter.
Du fortæller også, at du ikke er glad længere. For tiden er dine karakterer i skolen også faldet og du tænker hele tiden på din ekskæreste.
Jeg tænker, de svære følelser måske også bliver forstærket hos dig, fordi du ikke var enig i din tidligere kærestes beslutning om at ende jeres forhold?
Det er svært, når begrundelsen er, at hendes forældre har nogle forventninger til hende, som de ikke synes, du skal være en del af.
Jeg tænker, det måske føles ekstra svært for dig, fordi du ikke kan ændre på de ting?
At du kommer fra en anden kultur end hendes forældre, det er meget svært at ændre på. Jeg forestiller mig, at det må føles helt urimeligt.
Selv om du ikke skriver særligt mange detaljer, så kan jeg godt høre på dig, at det fylder meget hos dig.
Måske blev du ramt at chok, da din ekskæreste endte jeres forhold?
Så kan alt godt virke håbløst, uoverskueligt og forvirrende. Måske går du rundt med en følelse af, at du ikke helt er dig selv – måske føler du, at du mangler noget af sig selv.
Man kan bruge så meget energi på at tænke, spekulere og føle, at man kan blive helt udmattet – mon du kan genkende de følelser?
Har du mon overvejet, at følelsen af sorg, håbløshed og tristhed er noget, der kan ændre sig?
Det er helt forståeligt, at sorgen over at miste din kæreste føles altoverskyggende og tung, men det kan måske også være en trøst at huske på, at selv sådanne følelser kan komme og gå, og i nogle tilfælde kan de endda forsvinde helt med tiden.
Det er ikke for at sige “Tiden heler alle sår” og andre klassikere, for det forestiller jeg mig måske, at du ville blive lidt træt af, at jeg sagde. Har jeg mon ret I det?
Men jeg håber, at du måske også kan finde lidt ro i, at den sorg og smerte som du mærker for fuld smadder nu, måske faktisk kan se anderledes ud med tiden.
Det handler også  om, at få det lidt på afstand og se, at der måske er andre ting i livet, som kan få ens humør op igen – en lille ting ad gangen. Nogle gange er følelserne også så tunge, at det kan være nødvendigt at gøre små ting selv, for at komme lidt væk fra dem.
Jeg tænker vi sammen kan se lidt på, hvordan du kan få det lidt på afstand og gøre nogle ting for dig selv, der måske kan gøre det bare lidt bedre. Er det mon ok for dig?
Jeg vil foreslå dig, at du taler med nogen om dine tanker.
Det er rigtig svært at tro på, at man kan komme videre, når man er ramt af hjertesorg. Men det kan man, og det kan du også. Hvis man har nogen at tale med, kan det blive lidt nemmere at bære på.
Jeg ved ikke, om du har en god ven eller veninde, måske dine forældre eller en anden, som du er tryg ved? Kunne det være en idé at dele dine følelser og tanker med en af dem?
Det kan være en måde at åbne op for en samtale om, at du faktisk er rigtig ked af det og har mistet troen på, at du kan få det godt igen. Hvis man er åben om sine følelser, så kan man ofte komme lidt nærmere en klarhed.
Det kan være rigtig svært at tage hul på den snak, men jeg tror, det vil være godt for dig at sige højt, hvordan du føler.
Det er lidt lige som en ballon, du bare puster mere og mere luft i. Hvis du taler højt om dine følelser, så brister ballonen og luften/tvivlen fiser ud.
Du kan også tale med din læge om det. Hvis det bliver ved med at være tungt, kan du få hjælp hos din læge.
Lav ting sammen med andre
Du kan også foreslå både dine venner eller familie at lave aktiviteter, som gør, at du får tankerne lidt væk fra det, som er svært.
Fx foreslå en tur i biografen, en gåtur, en fodboldkamp eller en bytur. Ting som plejer at få dig i godt humør. Tag en dag ad gangen.
Det er helt okay, hvis du tænker ting som: “bliver livet nogensinde godt igen? Kan jeg nogensinde være glad igen? Hvis jeg nu laver det her om, så kommer hun måske tilbage til mig”.
Humøret kan svinge rigtig meget, og du kan opleve at være glad det ene øjeblik og grædefærdig det andet. Præcis som du allerede beskriver.
Lige nu er det korte stunder, hvor du griner og er glad. Det skriver du selv. Men med tiden vil det måske blive omvendt og de triste stunder, vil være de korte, som glæden kan hjælpe dig ud af igen.
Her på BørneTelefonen taler vi med andre unge, som rammes af kærestesorg.
Det kan der være mange forskellige grunde til, men fælles for dem er, at det kan fylde rigtig meget i hverdagen. Det kan faktisk overskygge alle de gode ting, man også oplever.
Jeg fortæller dig dette, fordi du skal vide, du ikke er alene.
Jeg vil gerne fortælle dig, at det er en helt forståelig reaktion at føle, som du gør.
Vi mennesker er sociale væsener, og det betyder, at vi har brug for at have kærlighed og omsorg omkring os. Du har allerede oplevet, hvad det er, kærlighed kan. Det er jeg sikker på, du nok skal få lov at opleve igen engang – når du er klar.
Hvis du har lyst, kan du læse mere om kærestesorg her. Måske kan du også finde nogle gode råd, du kan bruge fremadrettet.
Jeg tror- og håber jeg på, at det vil give dig noget at tale med nogen om dine følelser, hvis du har mod på det?
Jeg ved ikke, om du kender til Headspace?
Det er et gratis og anonymt tilbud til unge, som har behov for rådgivning og samtaler med en udefra.
Måske du sammen med en rådgiver kan undersøge, hvordan du bedst takler din kærestesorg og kommer videre herfra. Du kan læse mere her.
Jeg håber, du kan bruge mine råd til at komme videre. Du har allerede taget første skridt ved at skrive herind.
Husk du er altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen igen, hvis du har brug for at snakke mere. Du kan enten skrive eller ringe til os på Tlf: 116111 – Vi har også åbent om natten. Så hvis tankerne bliver for voldsomme skal du endelig bare ringe til os!
Stort kram
Kærlig hilsen
BørneTelefonen