Brev
Tænker hele tiden på min veninde
Hej Brevkasse.
jeg har et spørgsmål jeg håber at i kan svare på!
Det er fordi jeg tænker hele tiden på en af mine veninder, hun er ikke en af mine bedste min vi er okay gode venner. Jeg kommer tit til at tænke på hende og har svært ved at tænke på noget andet nogen gange.
Nogen gange kommer jeg tit til at snakke om hende fordi jeg synes hun er sej og måske er hun lidt et forbillede for mig. Jeg ved ikke hvorfor jeg tænker på hende hele tiden, er det normalt eller er jeg måske forelsket i hende?
altså jeg føler mig ikke forelsket men ved ikke hvad det ellers skulle være, og ved heller ikke helt hvordan det føles at være forelsket.
Jeg vil nemlig på en eller måde gerne anerkendes af hende men jeg synes nogen gange at det er lidt svært da hun også er 3 år ældre end mig, altså man kan ikke mærke aldersforskellen når vi er sammen og vi hygger os og har det sjovt ligesom jeg har med alle mine andre veninder.
Mit spørgsmål er bare hvorfor jeg tænker på hende hele tiden er det tegn på forelskelse eller er det noget andet?
jeg har ikke været forelsket i en pige før kun drenge og jeg synes ikke at det føles som forelskelse, det føles som noget ubeskriveligt! hvad er det og er det normalt? og hvad er tegnene præcis på forelskelse?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du,
Tak for dit brev. Hvor er jeg glad for, at du stiller lige netop det her spørgsmål. Jeg ved, at der er rigtig mange andre unge mennesker, der går med samme tanker, og det kan fylde og forvirre.
Hvis man ikke har været forelsket så mange gange før, kan man blive helt i tvivl, om følelsen er forelskelse eller måske nærmere fascination. Følelserne kan ligne hinanden, og jeg kan derfor godt forstå, at du bliver i tvivl. Ud fra det du beskriver, tænker jeg, at det mest af alt lyder som en fascination. Du ser op til din veninde og betragter hende som et forbillede. Det er vigtigt for dig, at hun godt kan lide dig, og at hun giver dig anerkendelse. Måske kunne du også godt forestille dig at være ligesom hende eller at se hende endnu oftere, end du i forvejen gør. Alle disse følelser og tanker er ganske normale.
Jeg bliver nysgerrig på, om du kan sætte flere ord på, hvad det er, du godt kan lide ved hende? Er det mon på grund af måden, hun opfører sig over for andre, eller er det hendes udseende eller hvordan hun klæder sig? Hvis det handler om, hvordan hun opfører sig, fortæller det noget om hvilke værdier, du synes er vigtige hos en veninde. Det er muligvis kvaliteter, som du allerede selv har eller godt kunne tænke dig at have.
Det kan også være, at det viser sig, at du er forelsket i hende. Forelskelse og kærlighed optræder forskelligt hos forskellige mennesker. Det er derfor vanskeligt for mig at svare på. Jeg vil i stedet opfordre dig til at se tiden an og ikke lægge dig fast på, om du enten er til drenge, piger eller måske begge køn.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Her til sidst vil jeg blot anbefale dig at kigge ind på rådgivningen http://www.privatsnak.dk. Herinde kan man læse om forelskelse og chatte med rådgivere. Det er helt anonymt.
Jeg ønsker dig alt det bedste
Med venlig hilsen
Børnetelefonen