Brev
Slå op eller blive sammen?
Hej jeg står i det dilemma at jeg virkelig er i tvivl om jeg vil forsætte mit forhold med min kæreste.
Jeg går i 2.g og hun min kæreste går i 3.g, som er ved at afslutte gymnasiet.
Min tvivl ligger i tanken om det er tid til at gå fra hinanden, og gå hver sin vej.
På den måde behøves vi heller ikke at støde ind i hinanden på skolen (hvis det er at vi slår op).
Jeg går med en følelse af at det er et kapitel jeg skal afslutte, og jeg har brug for at gå min egen vej og stå på egne ben.
Jeg vil gerne have et sidste gymnasie år, der kun handler om mig, hvor jeg kan afprøve ting, finde mig selv og opleve med mine venner. På den anden side elsker jeg at være sammen med min kæreste, og har rigtig svært ved at gøre det forbi. Hun gør mig glad, hvilket gør at det er en svær beslutning at tage.
Jeg føler dog at hun på en måde holder mig tilbage fra et vildt ungdomsliv, men jeg er også i tvivl om det er min egen lidt fordrejede og forvirrede tankegang der skaber de her unødvendige tanker.
Jeg har fortalt hende om mine følelser, men ved ikke hvad jeg skal gøre, og samtidig går hun og venter på at jeg skal beslutte mig.
Kh
Dreng, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 18 årige mand
Hvor er det godt, at du skriver ind. Det er vigtigt, at komme ud med sine tanker og følelser, på den ene eller anden måde. Det fornemmer jeg, at du er god til.
Jeg er ikke i tvivl om, at de tanker du har er ægte og virkelige. Og jeg ser dem bestemt ikke som unødvendige. Jeg er imponeret over, at du har snakket med din kæreste om det allerede. Det viser en stor modenhed.
Det lyder til, at I har et forhold, hvor I kan snakke om det meste og være åbne over for hinanden. Jeg bliver nysgerrig på, hvad hun mon sagde til, at du gerne vil ud og nyde ungdomslivet og bruge mere tid på dig selv? Måske hun godt kan forstå det, selvom man også kan være bange for at miste en kæreste.
Det lyder dejligt, at du elsker at være sammen med hende. Samtidig, kan jeg godt forstå, at du har behov for at være dig selv. Det er en hel naturlig del af livet, og derfor er det også kun sundt, at du kan mærke det behov. Det tror jeg, at du skal lytte til. Du lyder som en sød og betænksom fyr og kæreste. Måske er det derfor svært for dig at føle, at du både kan leve det vilde ungdomsliv og stadig tage hensyn til hende?
Har du og din kæreste tænkt på, om der kan være en balance mellem de to ting? Både at være kærester, men samtidig give hinanden lov og plads til, at være sammen med vennerne, feste og den slags?
Når jeg læser dit brev, så tænker jeg, at dine tanker om ungdomslivet fylder mest lige nu. Derfor tror jeg, at du skal give dig selv lov til at følge de tanker.
Du har jo egentlig skrevet herind og spurgt andre, hvad du skal gøre. Men jeg tror, at du er den allerbedste til at svare. Og du skal vide, at det er okay, at du lytter til behovet om at stå på egne ben. Spørgsmålet er, om det er noget du kan gøre samtidig med, at du har en sød kæreste, der gør dig glad? Eller om du har brug for, at tage en pause eller stoppe helt? Måske din kæreste kan blive en god ven i stedet for?
Det er aldrig sjovt at slå op, og gøre nogen kede af det. Det eneste rigtige i sådanne situationer er, at lytte til sit hjerte - selvom det måske er nemmere sagt end gjort.
Du er allerede kommet enormt langt i dine tanker, og jeg er ikke i tvivl om, at du nok skal finde en løsning, som gør dig glad.
Kærligste tanker
BørneTelefonen