Skal jeg tage modet og spørge ham om vi skal hænge ud en dag?

Hej Børnetelefonen.

Der er den her dreng fra min klasse, som jeg synes er rigtig sød. Han kom i klassen efter sommerferien, så han er stadig lidt ny.

Vi har hængt ud nogle frikvarterer for noget tid siden, men der snakkede vi ikke så meget bare os fordi der også var en af mine veninder med (hun snakker meget).

Mig og drengen fra min klasse er begyndt at skrive rigtig meget sammen. Især her i weekenden. Det har været lidt i perioder. For nogle uger siden skrev vi også meget sammen.

Jeg synes han er rigtig sød, og vi har måske flirtet en smule på Snapchat.

Jeg vil virkelig gerne være sammen med ham en dag bare mig og ham. Evt. Efter skole.

Skal jeg bare spørge ham? Og hvad hvis det bliver akavet?

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

TobiasSvar

Hej 15 årige pige

Jeg vil lige starte med at sige, at du er godt nok sej! Du har allerede taget de første skridt hen mod at være mere sammen med ham. Du har hængt ud i frikvarterne med ham, skrevet med ham og måske endda også flirtet lidt på snap. Det er da allerede rigtig gode tegn på, at I begge synes om hinanden. Og du vil også gerne bruge mere tid sammen med ham.

Kan jeg måske høre, at du er lidt vild med ham? Det lyder så dejligt, hvis ja!

At flirte kan være vidunderligt og dejligt. Det er en lidt tryg måde at finde ud af, hvor man er i det, man har sammen og om det kan bliver til mere. Man kan gå og nyde det i al hemmelighed og holde det for sig selv. Men før det kan blive helt fantastisk, må man kaste sig ud i det. Det kræver mod, og styrke, hvilket jeg tror du har.

Du har gjort alt det rigtige, du har taget kontakt, I snakker ugentligt, hvis ikke dagligt. I flirter og det føles rart. Så godt! Så det næste skridt ville nok være at spørge ham lidt mere direkte. som du også selv tænker på.

Jeg ved fra mange andre samtaler omkring forelskelse, at det første skridt altid er det sværeste, fordi frygten fylder. Det kan jo være at det ikke går som man håbede. Men ofte bliver det dejligt, roligt og det føles rart. Mon ikke det også vil gå ok for jer?

Lad os sige at du spørger ham, og I så skal mødes. Har du mon så gjort dig nogle tanker om, hvad I kunne lave? Jeg ved, at når det er første date, så hjælper det at man laver noget sammen. Enten spiller et spil, går en tur, klatrer, står på skøjter, flyver drage, går i biografen, ser en film eller noget i den stil. Hvis det så føles en smule akavet eller mærkeligt, så kan man flytte fokus til det man gør. Det hjælper altid!

Jeg tror nu ikke at det bliver akavet, da det lyder til, at I har det godt sammen, og I nu er nået til et sted, hvor du har mod på at det skal udvikle sig.
Det skridt videre er jeg ikke i tvivl om, du kan tage!

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.