Brev
Skal jeg tage modet og spørge ham om vi skal hænge ud en dag?
Hej Børnetelefonen.
Der er den her dreng fra min klasse, som jeg synes er rigtig sød. Han kom i klassen efter sommerferien, så han er stadig lidt ny.
Vi har hængt ud nogle frikvarterer for noget tid siden, men der snakkede vi ikke så meget bare os fordi der også var en af mine veninder med (hun snakker meget).
Mig og drengen fra min klasse er begyndt at skrive rigtig meget sammen. Især her i weekenden. Det har været lidt i perioder. For nogle uger siden skrev vi også meget sammen.
Jeg synes han er rigtig sød, og vi har måske flirtet en smule på Snapchat.
Jeg vil virkelig gerne være sammen med ham en dag bare mig og ham. Evt. Efter skole.
Skal jeg bare spørge ham? Og hvad hvis det bliver akavet?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
TobiasSvar
Hej 15 årige pige
Jeg vil lige starte med at sige, at du er godt nok sej! Du har allerede taget de første skridt hen mod at være mere sammen med ham. Du har hængt ud i frikvarterne med ham, skrevet med ham og måske endda også flirtet lidt på snap. Det er da allerede rigtig gode tegn på, at I begge synes om hinanden. Og du vil også gerne bruge mere tid sammen med ham.
Kan jeg måske høre, at du er lidt vild med ham? Det lyder så dejligt, hvis ja!
At flirte kan være vidunderligt og dejligt. Det er en lidt tryg måde at finde ud af, hvor man er i det, man har sammen og om det kan bliver til mere. Man kan gå og nyde det i al hemmelighed og holde det for sig selv. Men før det kan blive helt fantastisk, må man kaste sig ud i det. Det kræver mod, og styrke, hvilket jeg tror du har.
Du har gjort alt det rigtige, du har taget kontakt, I snakker ugentligt, hvis ikke dagligt. I flirter og det føles rart. Så godt! Så det næste skridt ville nok være at spørge ham lidt mere direkte. som du også selv tænker på.
Jeg ved fra mange andre samtaler omkring forelskelse, at det første skridt altid er det sværeste, fordi frygten fylder. Det kan jo være at det ikke går som man håbede. Men ofte bliver det dejligt, roligt og det føles rart. Mon ikke det også vil gå ok for jer?
Lad os sige at du spørger ham, og I så skal mødes. Har du mon så gjort dig nogle tanker om, hvad I kunne lave? Jeg ved, at når det er første date, så hjælper det at man laver noget sammen. Enten spiller et spil, går en tur, klatrer, står på skøjter, flyver drage, går i biografen, ser en film eller noget i den stil. Hvis det så føles en smule akavet eller mærkeligt, så kan man flytte fokus til det man gør. Det hjælper altid!
Jeg tror nu ikke at det bliver akavet, da det lyder til, at I har det godt sammen, og I nu er nået til et sted, hvor du har mod på at det skal udvikle sig.
Det skridt videre er jeg ikke i tvivl om, du kan tage!
Kærlig hilsen
BørneTelefonen