Brev
Skal jeg give op?
Hej!
Jeg er en pige på 17 år, som har set en fyr på 23 år i 5 måneder. Vi har haft det rigtig godt og har hygget os og nydt tiden. Mine forældre og venner er så glade på vores vegne.
Min kæreste er ansat ved mit fars firma, så min familie kendte ham godt i forvejen.
Vi startede med at se hinanden i september i hemmlighed og lige så stille blev det mere seriøst og mere offentligt. I januar og februar måned har det bare gået ned ad bakke.
Min kæreste har det ikke særlig godt. Han har konstant ondt i hovedet og er svimmel og har det bare dårligt i kroppen konstant.
Jeg har fået ham til at skære ned på arbejde, fordi han mekaniker i hverdagen, men er dj i weekenderne, så han arbejder 6 dage i ugen.
Jeg har fået ham til at starte til kiropraktor pga. en gammel skade da han kom til skade på sin efterskole ved en gymnastik opvisning.
Derud over er han begyndt at spise aftensmad og tage en del vitaminer og kosttilskud.
MEN han har ikke fået det bedre overhovedet, så det sidste jeg har at tilbyde er måske det er psykisk, så han skal til psykolog.
Han har ingen at snakke seriøst med, udover mig og min mor.
Han går med alle sine “Problmer” inde i sig selv og det er steget ham til hovedet, selvom han ikke slev indrømmer han har brug for en person at snakke med, udover mig.
Efter jeg er kommet ind i hans liv er det blevet værre med ham, og han har altid været alene i de 23 år, uden kæreste og knap så godt et forhold til sin familie.
Hans venner er rigtig søde, selvom de ikke ved at vi ser hinanden, fordi han er lidt usikker på vennerne og familiens reaktion på at han ser mig, som er 6 år yngre og er chefens datter.
De sidste måneder har ikke været sjove for nogen af os, og jeg er SÅ tæt på at give op og slå op, men jeg vil ikke miste ham.
Derfor skriver jeg til jer, jeg har ingen ide om hvad jeg skal gøre, for at få den fyr tilbage, som jeg forelskede mig i.
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 17-årige pige
Det er meget tydeligt, at du er bekymret for din kæreste og gerne vil have, at han har det godt.
Jeg kan godt forstå, at du gerne vil have den fyr tilbage, som du forelskede dig i. Og jeg kan virkelig også godt forstå, at du bekymrer dig for ham, og derfor gerne vil hjælpe ham på rette vej. Jeg er slet ikke i tvivl om, at du er en god støtte for ham og har hjulpet ham på bedste vis.
Det lyder som om, at han har haft det skidt længe. Det får mig til at tænke på, om han har talt med sin læge om det? Hans læge vil fx kunne tage nogle blodprøver for at se, hvad der kunne være galt. Hans læge vil også kunne tale med ham, om det som er svært og henvise ham til at tale med en psykolog, hvis han har behov for det.
Du skriver også, at han har svært ved at tale om sine problemer. Hvis han har svært ved at tale med dig om det, så kan du måske opfordre ham til at tale med sine venner? Det kan nogen gange være lettere at tale med sine venner end sin familie.
Du skriver, at I har haft det rigtig godt sammen tidligere. Kan der mon være andre ting, der gør, at det har forandret sig end din kærestes helbred?
Måske kunne du tale med din kæreste om din oplevelse af, at forholdet forandrer sig. Det kan være, at han også har mærket det. Det kan også være, at han ikke har. Uanset hvad, så tror jeg, at det vil være godt for dig at fortælle ham, hvad du føler og tænker.
Så giver du ham også en fair chance for at ændre noget, hvis der er brug for det. På den måde kan I måske få det bedre sammen igen.
Du lyder også som en meget betænksom pige, der måske ofte tænker på alle andre, før du tænker på dig selv? Det er flot, at du er der så meget for din kæreste og hjælper ham med at få det bedre. Men du skal også have det godt.
Har du mon har talt med dine veninder eller en voksen (udover BørneTelefonen)? Jeg tænker, at det kunne være godt at få snakket lidt med nogen om det. Nogen som måske kender jeres forhold. Måske din mor? Måske du kan tale med hende om, at du føler, at du har lyst til at give op, men ikke vil miste din kæreste?
Hvis du får brug for det, så kan du også altid ringe eller skrive til os igen på 116111.
Mange hilsner og tanker BørneTelefonen