Brev
S-O-S! Hvordan slår man Op?
Jeg er en pige på elleve der bor på Færøerne!
Jeg har boet i Danmark i to år, og jeg kommer til Danmark 2-3 gange om året pga. At jeg har to systre og en Moster og en Faster der!
Men… Da jeg gik i Nul-te, blev jeg gode venner med en dreng -A-! Jeg vidste ikke at man kunne have Venne-følelser over for en Dreng. Derfor var jeg vild med ham! Da vi gik over til Fritten talte vi højt om hvilke drenge vi ku’ lide! Selvom jeg var lille var jeg mere moden en de andre, og det var Pinligt da de gik rundt og sagde at “-K- kan lide -A-!”. Drengen jeg var “Vild” med sagde at vi “IKKE VAR KÆRESTER”!
Senere blev jeg vild med -S-! Men da vi talte om drenge sagde de at jeg var vild med -A-! Og jeg blev fornærmet over hele tiden at skulle rette på dem! Men jeg blev ved med at være sindsygt gode venner med -A-!
Jeg flyttede til Færøerne, men jeg blev ved med at holde kontakt med -A- -J- og -L-!
Langsomt steg sommerfuglene op til hjertet når jeg var sammen med ham, og jeg var SÅÅÅ forelsket! I laaaang til! Eller, det vil sige 2 et halvt år!
Da jeg så var på Færøerne var jeg ikke vild med ham. Men når jeg var sammen med ham var jeg så Glad og Forelsket. Og hans og min mor blev bedre og bedre veninder.
Nu for et år siden, blev jeg vild med en anden dreng i min Nuværende klasse! For et halvt år siden, var jeg bare ikke vild med ham længere da vi var sammen. Jeg blev sur fordi han skule med i Tivoli og jeg brokkede mig som en Sindsyg!
Da han så tog min hånd i en forlystelse mens mine to kusiner, min en fætter og min far sad foran os, rev jeg hånden til mig, og Ignorerede ham, og han blev klart ked af det! Jeg satte mig for, at jeg ville slå op (Jeg er ret sikker på at vi er kærester, Selvom ingen har spurgt)
Men da han så kastede op, ku jeg self. ikke få mig til det!
Han giver mig gaver hver gang, skriver breve, og lejer filme vi ka’ se! Derimod er han også ret Barnlig! Han vil lave Labyrinter til de der Fjernstyrede Hamstere som han har sygt mange af. Han vil bygge huler, lege agenter og går i trøjer, drenge fra min klasse, brugte i 2.Klasse! Han giver mig plastic roser han har vundet i Tivoli og har givet mig en sten hvor der står L-O-V-E!
Han er virkelig Sød, Genert og Omsorgsfuld! (Har fundet ud af at han er begyndt til Karate for at Imponere mig) Han har været engang på Færøerne, og har samlet 4000 kr for en Fly-bilett til Færøerne! Han har skrevet til mig, at han så kan komme i fem dage på min Skole!
Jeg NÆGTER det! Er i klar over hvor Ydmygende det ville være!
Alle i min gamle klasse i Danmark ved at vi er Kærester, for han går og røber med det (Jeg var den -Populære- i min gamle Skole (Nu er jeg Nørden) og INGEN i min nye skole ved det Undtagen min BFF og fire andre veninder! Og det ville være synd at slå op med ham, når han nu har samlet så mange penge ind til at besøge mig!
Men det går ikke længere! Jeg ORKER ikke mere, af hans Overfladige gaver der ligger og samler støv! Og jeg ka’ jo ikke Droppe kontakten mellem os! Ikke fordi jeg har lyst til det! Det ville bare være så akavet!
Og jeg er SÅ Forelsket i drengen i min nye klasse!
Hvordan slår jeg op, uden at såre ham! For det virker måske som om jeg hader ham. Men jeg elsker ham! Som ven!
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 11 år. Tak for dit brev til Brevkassen, hvor du beskriver nogle situationer som jeg tænker mange kan genkende. Jeg ved, det kan være en rigtig stor udfordring og samtidig en vildt stor glæde at havde drenge som venner. Udfordringen kan for mange være, at det ind i mellem kan være svært at finde ud af, at holde venskabet som et venskab uden, at det udvikler sig til at blive kæreste-agtigt. Ud over at du måske oplever de udfordringer, der kan være i forhold til, om det er venner eller kærester, er det nok ikke lettere for dig, når du sådan rejser mellem færøske venner og gamle danske venner, er det rigtigt når jeg tænker sådan? I dit brev er du meget betænksom om omsorgsfuld, du gerne vil have et råd til hvordan du undgår, at såre ham du vil slå op med. Det er flot af dig, at du spekulerer så meget på, ikke at ville såre ham. Desværre kan jeg ikke give dig en fuldstændig løsning på, hvordan du undgår at såre ham når du gør det forbi. Kan det være en ide for dig, hvis du forestiller dig, hvordan du selv helst vil modtage en besked, du måske bliver ked af at få…? Vil du helst have at en kæreste/ven er ærlig over for dig..? Vil du helst have en besked imens vedkommende der fortæller det, er til stede sammen med dig, eller vil du hellere have en besked på sms, brev eller måske mail…? Ud fra hvad du selv vil have det bedst med, kan det tænkes at andre har det lidt i samme retning. Der er også forskel på at sige til en kæreste, at dine følelser har ændret sig, i stedet for at fortælle at vedkommende ikke er noget for dig mere. Hvad mon der vil være den mindst hårde måde at få det af vide på..? Alt efter hvor meget kontakt du ønsker, er det så en ide for dig, at fortælle hvordan du kunne tænke dig jeres fremtidige venskab..? Måske kan du foreslå, at I skriver, skype eller ikke noget, hvis det er sådan du godt kunne tænke dig det, så ved han at du godt vil have kontakt men at det skal være som en ven og ikke en kæreste.   Hvis du har brug for at tale mere omkring hvordan du kan gribe det an, er du velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111. Mange kærlige hilsner fra BørneTelefonen