Brev
Ville gerne have en kæreste!
Hej jeg er en pige på 13 år og ville virkelig gerne have en kæreste!
Jeg ville virkelig godt have en kæreste så man kan holde i hånd og kysse og alt det der men jeg ved ikke hvordan jeg for en.
Jeg er en ret stille pige og har svært ved at snakke med nye mennesker så jeg er bange for at jeg ikke kan finde en.
Jeg går ikke til noget i fritiden og der er ingen på min skole jeg kan lide.
Jeg ville ikke snakke med nogen om det derfor skriver jeg til jer! Please hjælp mig ville virkelig gerne have en kæreste men ved ikke hvordan jeg for en!!!
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej Pige
Hvor er det godt du skriver til os. Her på BørneTelefonen hører vi tit fra børn og unge, der har spørgsmål til kærlighed og prøver at finde en kæreste, så du er bestemt ikke alene.
Jeg kan sagtens forstå dit ønske om at ville have en kæreste, du kan få en masse hyggelige oplevelser med, men at det er svært, når du en ret stille person.
Sådan tror jeg mange kan opleve jagten på kærlighed, når man ikke er så udadgående, som nogle andre mennesker er.
Men jeg tænker, at det ikke skal stoppe dig i at finde en kæreste.
Der er mange par, hvor enten begge er stille personer og nyder hinandens selskab, eller hvor den ene er stille og den anden er mere udadgående, så de støtter hinanden i at finde en balance.
Du skriver, at du har svært ved at snakke med ny mennesker, og det er jo noget, som ikke kommer lige let for alle.
Det er okay, at det er svært for dig – men måske dit ønske om at finde en kæreste kan give dig styrke til at prøve at gøre et forsøg?
Du fortæller, at du ikke går til noget i fritiden, og det gør det svært, når der heller ikke er nogen i din skole, du kan lide. Så måske det kunne være en ide at finde en fritids aktivitet, hvor du kan møde nogen? Det kan nemlig være nemmere at snakke med nye mennesker, når man har noget til fælles at snakke om.
Det kan være du har en sport, du er interesseret i eller en tv/bog serier du går op i, hvor du kan finde en klub? Eller du kan prøve med nogle aktiviteter, hvor der er klare emner at snakke om. Så kan du møde nogle nye mennesker og lære dem at kende på en måde, hvor der måske er mindre presse til at finde ud af, hvad man skal tale om.
Jeg synes også, du skal huske på, at der er flere måde man kan starte en samtale/forehold på, så hvis du finder en du kan lide, så er det jo muligt at skrive over de sociale medier og dermed lære personen beder at kende og måske er det også den vej, du kan fortælle om din følelser.
Jeg håber mit brev kan hjælp dig og jeg tror på du sagtens kan finde en kæreste-  også selv om du er den stille type, så længe du ikke giver op og gør noget for at prøve.
Du kan snakke videre med os på tlf. 116 111, hvis du har brug for at tale mere om at finde en kæreste. Jeg kender også et andet sted, der måske kunne være interessant for dig – for det er handler om personer, der netop er omkring din alder:https://privatsnak.dk/13-15
Måske kan du her få nogle flere gode ideer? Jeg ved godt, at du helst ikke vil snakke med nogen – men på Privatsnak kan du også skrive til en brevkasse.
Kærlig Hilsen
BørneTelefonen