Brev
Min kæreste spiller
Hej
Jeg står i den situation at jeg har en kæreste, hvis hobby er at spille computerspil. Det er sådan set superfint og jeg er glad for at han har fundet noget at gå i op i. Jeg er bare virkelig træt af at han skal spille når vi er sammen.
Jeg tror faktisk ikke det er ham der er problemet, jeg har virkelig gennemtænkt situationen flere gange. Fx har vi lige været sammen en hel uge hvor han ikke har spillet, eller det vil sige det har han, men enten har det været kort mens jeg har været i bad eller skulle noget andet. Alligevel bliver jeg mega irriteret når han så siger at han sætter sig over for at spille, og det er virkelig irriterende at jeg bliver så sur for han har jo ret til at gøre hvad han vil og han har brugt meget tid sammen med mig. Jeg har virkelig brug for at finde en måde at håndtere det på og det føles umuligt når jeg ikke har fortalt nogen om hvordan jeg har det.
Jeg tror måske også der er en lille snert jalousi indover, han har venner han kan spille med, hvor jeg ikke rigtig har nogen og det gør squ lidt ondt nogen gange.
Et andet problem er at han bor i en 1-værelses lejlighed, så vi kan ikke gå i hvert vores rum, for i princippet kunne jeg sagens lave lektier eller se fjernsyn imens han gamer, men det er bare ikke ro til når han spiller med sine venner.
Jeg håber jeg kan få et par tips til at håndtere situationen, jeg kan ikke holde ud at jeg er sådan overfor ham og jeg ved at hvis jeg fortsætter så bliver han træt af mig.
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej med dig
Mange tak for dit brev. Du er langt fra den eneste, der oplever at kommunikationen kan gå svært, når den ene har en hobby mens den anden ikke har. Vi hører ofte, at det kan være rigtig svært.
Jeg synes virkelig at det er godt, at du rækker ud efter hjælp i den her situation, netop for at undgå en unødvendigt stor konflikt med din kæreste, som du selv nævner. Jeg læser at der er lidt forskellige emner i dit brev, så lad os prøve at tage dem et ad gangen.
Noget af det første du skriver er, at du egentlig ikke tror, at det er ham som er problemet. Og her tænker jeg egentlig også, at du er inde på noget af det rigtige. Jeg siger ikke, at det er dig der er problemet. Men jeg tænker, at der måske kan være et problem i jeres kommunikation med hinanden, eller gemt et andet sted, som jeg ikke kender til.
Egentlig, så fortæller du jo fint her i brevet, hvad der måske kan være på spil – eventuelt sammen med andre ting. Du nævner, at der måske er en lille snert af jalousi i, at han har venner at spille med, og at du nogle gange føler at du mangler noget socialt. Jeg læser det som om, at det i virkeligheden også gør rigtig ondt.
Nu ville det være let for mig at skrive: Måske du selv skulle finde en hobby! Men jeg ved godt, at det kan være lettere sagt end gjort. Særligt, hvis man føler man ikke har nogen at være sammen med og derfor skal ud og finde en hobby på egen hånd. Når jeg alligevel nævner det, så er det fordi jeg også ved, at det nogle gange kan være en rigtig god løsning.
Måske der er noget som du rigtig godt kan lide at lave? Eller måske noget du altid gerne har ville kunne? Det er aldrig for sent at prøve nye ting – og hvem ved, måske du faktisk kan finde et nyt fællesskab med andre, der minder om dig og som også har brug for nye relationer.
Du kan tage et kig på vores side om venskab. Her har vi samlet forskellige videoer og gode råd, som måske kan hjælpe dig.
Tal med din kæreste
Du skriver, at du bliver megairriteret, når han sætter sig over og spiller, men samtidig skriver du også, at du synes det er superfint at han spiller en gang i mellem. Og det kan jo virke lidt forvirrende – præcis som det også virker for dig.
Måske kunne det netop være bevis på, at der er noget andet på spil, fx dit ønske om din kærestes opmærksomhed, eller at du misunder hans sociale liv? Det mistænker du også selv.
Jeg kan sagtens forstå, at du bliver irriteret og sur over, at du ikke føler at din kæreste vælger dig, frem for sin computer. Det er helt i orden, at du har det på den måde. Men det som jeg tænker er vigtigt i den forbindelse er, hvordan du reagerer på dine følelser. Hvis du hver gang, lader det gå ud over din kæreste med en negativ og fordømmende tone, så tror jeg ikke at det gør noget specielt godt for forholdet. Hvor er det bare godt, at du rækker ud efter hjælp, når du mærker at du har svært ved at håndtere det på en rar måde.
Måske du kunne prøve at tage en ærlig og åben samtale med din kæreste om, hvad du egentlig tror der er på spil i forhold til din reaktion på hans gaming? Jeg kunne forestille mig, at der sagtens kunne komme en fin snak ud af det. Hvad tænker du mon om det forslag? Jeg tænker, at din kæreste kunne hjælpe dig med måder at håndtere dine følelser på.
I den forbindelse, så kunne jeg forestille mig at få snakket om det, som du egentlig er ked af, kunne være rart for dig – og godt for dit forhold med din kæreste.
Jeg synes at du viser, at du har lyst og mod til at gøre noget ved dine følelsesmæssige udfordringer ved at skrive til brevkassen. Jeg håber at du også har lyst til at tage det, jeg tænker kunne være det næste skridt: at få snakket ærligt og åbent med din kæreste.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen