Brev
Min første gang gjorde VIRKELIG ondt!
Kære Brevkasse! 🙂
Jeg er en pige på 16 og jeg har haft min første gang med min første kæreste. Problemet er bare at det gjorde helt utrolig ondt.. Han vidste godt det var min første gang og vi tog et meget stille og roligt. Jeg er på p-piller pga menstruationssmerter men vi brugte kondom for en sikkerheds skyld og så noget glidecreme.
Han bevægede sig meget langsomt fordi han kunne se at det gjorde ufattelig ondt på mig.. Det var overhovedet ikke dejligt på nogen som helst måde. Jeg ville rigtig gerne og det var også mig der spurgte om vi skulle tage det skridt videre.
Vi har været intime før ved at røre og kysse lidt. Første gang vi var sammen seksuelt gjorde det også ondt da han prøvede at få en finger op. Jeg havde ikke selv problemer med at få en finger op. Næste gang vi var seksuelle sammen igen kunne han sagnets. Det var endda virkelig dejligt.
Jeg sagde at han skulle købe noget glidecreme (efter første gang vi havde været sammen seksuelt). Han købte det over nettet og spurgte om han skulle bestille andet med. Vi tænkte at en ladyfinger/dildo kunne være sjovt at eksperimentere med og så jeg kunne “øve” mig til når det var den ægte vare. Jeg kunne ikke få den op heller men fik den så med hjem. Jeg prøvede mig frem og efter noget tid kunne jeg nemt få den op. Da jeg så skulle være sammen med ham igen kunne han også få den op i mig.
Grunden til jeg fortæller alt det er fordi at mine første 4 gange hvor vi havde sex gjorde ondt.. Meget ondt. Han bor et stykke væk så ser ham sjælendt. Vi var sammen i 4 dage hjemme hos ham (han har sin egen lejlighed). Som sagt prøvede vi 4 gange i alt og jeg kunne slet ikke gennemføre det! Det gjorde så helt utrolig ondt.
Jeg tænkte bare om det kunne være ligesom de andre ting jeg skulle vænne mig til? Han tog meget hensyn til mig under agten og jeg følte mig ikke presset overhovedet. Det er helt vildt frustrerende for mig og ved ikke om det er normalt at det gør SÅ ondt efter 4 gange.. Det påvirker mig meget fordi sex er en meget vigtig ting for mig mentalt så jeg kan vise min partner at han betyder meget for mig. Selvfølgelig ikke kun mentalt.
Han er meget romantisk og er bare fantastisk. Han behandler mig rigtig godt. Jeg vil gerne kunne nyde sex fordi det var virkelig dejligt at have ham liggende så tæt på mig på den måde. Det var dejligt at se ham nyde det (selvom det gik langsomt) men det var svært at nyde det fordi det gjorde så ondt på mig. Han stoppede hvis jeg sagde stop og spurgte om han skulle fortsætte når han kunne se det gjorde meget ondt. Jeg stoler også rigtig meget på ham.
Anden gang vi havde det sagde han at han næsten var helt inde.. Så det gik den rigtige vej. Jeg prøvede virkelig at slappe af i hele min krop selvom det gjorde ondt. det gjorde stadig meget ondt. Jeg kunne ikke rigtig gøre noget og synes det er synd for ham også.
Nu ved jeg godt at det måske er meget normalt at det gør ondt de første par gange men hvor ondt skal det gøre før man skal opsøge læge? Jeg kan ikke fortælle om det blødte fordi jeg lige er startet på mine p-piller som giver pletblødninger så der var noget blod men det grinte vi bare lidt af. Han er meget forstående overfor det hele.
Men når vi bare rører ved hinanden har vi det super godt sammen. vi har det bare rigtig godt sammen generelt. Han er virkelig fantastisk og håber måske i kunne give mig en forklaring med hensyn til mine voldsomme smerter.
P.s Ked af det lange brev 🙂
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år,
Mange tak for dit brev. Det lyder som om, du og din kæreste har det rigtig godt sammen. Dejligt! I taler om tingene, og din kæreste virker meget hensynsfuld. Det er godt! Det er nemlig vigtigt, at du føler dig godt tilpas og tryg.
I gør allerede mange gode ting. Det er f.eks. rigtig godt, at I har købt glidecreme, og det kan også være en god idé at prøve at øve sig med en dildo, hvis man har lyst til det. Men det kan godt tage tid til kunne slappe helt af i situationen, og det kan tage tid at være klar til at have sex – og få sin krop til at blive klar til det.
I tager det allerede stille og roligt, men nogle gange kan man godt have brug for at ”gå et par skridt tilbage”. Det kan f.eks. være, at man kan gå tilbage til kys og til at bruge hænderne lidt. Når du har haft nogle oplevelser, hvor det har gjort rigtig ondt, kan det måske være rart for dig at komme tilbage til et sted, hvor det hele bare føles rart og godt? Hvis I så får lyst til at gå videre, kan I altid gøre det.
Som I garanteret allerede ved, er det vigtigt, at du er våd, når I har sex. Glidecreme er godt, men det kan også have betydning, om du er våd og tændt, når I er sammen. Det kan være en god idé at bruge god tid på forspil, så man stille og roligt arbejder sig varm og tændt. Måske kan I bruge ekstra lang tid på forspil – og hvis din kæreste de næste gange ikke ”er helt inde”, er det også helt OK.
For nogen kan det godt gøre lidt ondt de første gange, men det skal helst ikke gøre så ondt, at det er meget ubehagelige og man slet ikke kan nyde det. Hvis I prøver jer meget langsomt frem, og det stadig bliver ved, kan du/I kontakte lægen. Men du fortæller ikke noget, der får mig til at tænke, at nogen af jer fejler noget, eller at der skulle være noget galt. Det kan bare godt tage nogle gange at finde sig til rette i det – og finde ud af, hvordan det er dejligt og hvornår.
Det kan også være, at du har lyst til at kigge lidt på Sexliniens hjemmeside. Her kan du blandt andet læse noget om smerter ved samleje: Sexlinien – smerter ved samleje. Måske har du lyst til at kigge på det sammen med din kæreste.
Det lyder som om, at I passer godt på hinanden – og at I tager jer god tid.
Bliv ved med det! Så skal det nok komme.
De bedste hilsner
BørneTelefonen