Brev
Min bedste veninde og jeg!
Hej bb!
Jeg fik her et halvt års tid siden, hun hedder S (navnet er redaktøren bekendt), og vi er blever VIRKELIG gode venner på den korte tid 🙂
Vi kan fortælle ALT til hinanden, hun hjælper mig til hver en tid hvis jeg har problemer og omvendt!
Når vi er sammen ligger vi altid og holder om hinanden, fletter fingre, ja, bare ligger sammen og er meget som om vi er kærester, vi kysser bare ikke!
Folk ved også vores venskab er sådan, uden at det skal være sådan “venner med fordele” agtigt, for hun er bare min bedste veninde.
Selvom hun vidst har mange andre drengevenner, er jeg den eneste hun gør det med.
Vi har slået fast overfor hinanden at det kun er venner, og ikke mere!
Men mit problem er, at jeg godt kan lide hende, ikke på den måde jeg vil være kærester, for det ender alligevel altid med at man slår op og mister hinanden, og det vil jeg aldrig kunne leve med 🙁
Hun har btw også lidt med en anden dreng som jeg overhovedet ikke kender, men det er vidst slut mellem dem.
Synes i jeg skal beholde det jeg har nu, altså bedste venner, bare putte og flette fingre og sådan uden at skulle være kærester, eller skal jeg prøve at gå “videre” med vores venskab, hvilket jo i sidste ende måske kan ødelægge vores venskab?
Til sidst vil jeg lige sige hun er 15, men jeg er en MEGET moden 14 årig.
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år,
Mange tak for dit velskrevne brev.
Jeg kan godt forstå, at du gerne vil finde ud af, hvad du skal gøre med dine følelser og dit forhold til din veninde. Selvom jeg ikke kan fortælle dig, hvad der vil være bedst for dig at gøre, så kan mit svar måske inspirere dig, og give dig mod til at træffe dit eget valg?
Om at træffe svære valg. For alle svære valg gælder det, at vi altid kun kan vide med sikkerhed, hvad der sker, når vi HAR truffet vores valg. Og vi kan aldrig komme til at finde ud af, hvad der ville være sket, hvis vi havde truffet et andet valg. Ikke at træffe et valg er jo også et valg eller fravalg.
Smadder frustrerende, for vi vil selvfølgelig gerne træffe det bedste valg.
Jeg tænker det bedste du kan gøre, er at tænke dig om og mærke efter og så turde træffe dit valg.
Når du har truffet dit valg, så prøv at lade være med at gå og ærgre dig eller tænke på, hvad der ville være sket, hvis du havde valgt noget andet. Uanet om det går som du drømmer om eller ej. I stedet kan du tænke på, at du gjorde dit bedste, og at det var godt nok.
Tror du, at det er muligt for dig, at se på dit valg på den måde?
Hvad drømmer du om der skal ske? Du skriver, at du ikke vil prøve at blive kærester med hende, fordi du frygter ikke at kunne klare det, når I en dag ikke længere ville være kærester. Men at du samtidig er så glad for hende, at du har lyst til mere end det I har nu.
Ved du hvad for en relation - forhold, du gerne vil have til hende? Vil du gerne kysse med hende? Men ikke være kærester? Eller ville du allerhelst være kærester med hende, men tør ikke, fordi du frygter den dag hvis det slutter?
Om relationer og forhold der slutter. Både kæresteforhold, venskaber og bekendtskaber slutter. Nogen efter en kortere periode, andre efter mange år. Der er mange flere relationer, der slutter efter en periode/mange år, end der er af dem der varer et helt liv. Derfor kommer vi alle til at både få og miste mange relationer gennem vores liv. Man kan sige, det er et vilkår ved livet og en del af det, at vokse, udvikle og forandre sig sammen med andre mennesker. Noget er godt i en periode af livet, andet passer bedre end på et andet tidspunkt og noget varer hele livet.
Det er svært at vide. For det gør ondt at miste. At sige farvel til noget rart og dejligt. Men det er nu engang et vilkår ved at være menneske.
Et gammelt ordsprog siger: ”I is better to have loved and lost, than never to have loved at all”.
Jeg tror det ordsprog er lavet, for at give os mod til, at søge de relationer vi drømmer om – også selvom vi kan blive sårede.
På en måde har du/I allerede vist stort mod, og vundet meget: Nemlig et dejligt tæt venskab. Det er måske godt at tænke på? Så det ikke behøver være frygt for at miste, der styrer dit valg?
Det kan måske hjælpe dig, at skrive en liste over fordele og ulemper ved at forsætte relationen som den er nu – og en liste over fordele og ulemper ved at forsøge at udvikle jeres relation til noget mere?
Når du kikker på listerne, kan du måske bedre mærke, hvilke hvad du drømmer om? En at kysse med? (kunne det være en anden pige, så jeres venskab ikke behøvede ændre sig?) At I bliver rigtige kærester? (selvom det gør jer begge mere sårbare) Eller noget helt tredje?
Jeg håber du kan bruge mit svar, og at du finder ud af hvad du vil gøre. Og tør stole på, at dit valg er rigtigt, fordi du har gjort dig umage da du traf det.
Hvis du gerne vil tale mere, så husk du også altid er velkommen til at ringe, sms’se på 116111 eller chatte med os. Det kan nogen gange være lettere, når man kan tale mere direkte med hinanden.
Held og lykke med at turde træffe dit valg
Kærlig hilsen BørneTelefonen