Brev
Kan jeg lide ham?
Hej,
jeg er en pige på 15 år.
Jeg har aldrig før været forelsket eller haft en kæreste, og jeg er ikke helt sikker på hvordan det er at være forelsket.
Det handler om en dreng som tit snakker med mig og min veninde. Jeg føler ikke noget som sådan altid, men når jeg er alene tænker jeg på ham og får sommerfugle i maven.
Det ene øjeblik konstaterer jeg at jeg er smaskforelsket, og det næste er han bare klam. Det forvirrer mig ekstremt.
Er jeg bare desperet efter at prøve at være forelsket?
Desuden er jeg også ret sikker på at han kan lide min veninde. Når han snakker med hende bliver jeg lidt jaloux.
Det hele er meget forvirrende.
Hilsen den forvirrede
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år,
Tak for dit brev. Dit brev beskriver flot, hvordan du har det, og jeg kan godt læse, at du føler dig forvirret, som du skriver. Jeg kan sagtens forstå, hvis du tænker på ham hele tiden på forskellige måder.
Jeg tænker, når jeg læser dit brev, at du ikke er helt sikker på, om du er forelsket, fordi du både synes, han er spændende og samtidig også lidt klam. Det, som du oplever af følelser, er der rigtigt mange, der oplever første gang, de er forelsket, eller første gang de mærker noget, der måske bliver til en forelskelse.Din krop kender måske ikke rigtig den følelse endnu, da det er første gang den måske prøver at være forelsket. Man kan sige din krop bliver lidt forvirret, som du også beskriver så flot.
Måske skal du bare give dig selv lov til at være forelsket i ham, og så se hvad der sker. Det er rigtig dejligt at være forelsket, og man kan føle, man lever i en helt anden verden.
Kunne du måske en i periode være mere nysgerrig, på at lære ham lidt bedre at kende og se, hvad det gør ved dig. Måske vil det bekræfte dig i, at du er forelsket, eller også skal han bare være en god ven. Du kan måske hænge ud der hvor han er, og se hvad der sker. Måske kan bruge nogle af vores scoretips som er på http://www.bornetelefonen.dk/Temaer/Forelskelse/Scoretips.aspx ?
Det kræver lidt mod at foreslå noget, I kan lave sammen, men hvis du starter med at foreslå noget nemt at være sammen om f.eks. følges sammen i skole eller hjem fra skole? Tit er det nemmere at snakke, når man går tur, det kan måske hjælpe jer lidt tættere på hinanden. Det kan også være, at det er nemmere at starte med at skrive til ham på FB eller SMS, hvor du kan stille ham nogle spørgsmål og finde ud af hvad han interessere sig for.
Du kan altid ringe til BørneTelefonen, hvor der sidder voksne, der er vant til at svare på spørgsmål om kærlighed, og måske har de nogle andre forslag til dig.
Kærlig hilsen fra
BørneTelefonen