Brev
Kan ikke komme
Hej BB.
Jeg er en 16-årlig pige, har en fantastisk kæreste og vi har fantastisk sex.
Problemet er bare, at jeg ALDRIG kan komme. Er kommet én gang, hvor kan nussede mig på klitorissen, men tror kun at jeg kom, fordi jeg var let beruset. Jeg ved ikke om det går ham på at jeg ikke kan komme, for han siger ikke noget, men det går mig på.
Er lidt nervøs for om jeg har en kvindelig form for præstationsangst. At min krop ikke vil komme, fordi min krop er nervøs for det. Når han nusser mig på min klitoris, når vi har sex, eller slikker mig, er det behageligt, men når han lige præcis rammer min klitoris, er det næsten ubehageligt.
Ved ikke hvad der er galt eller hvordan jeg kan slippe af med mit problem, for det er virkelig irriterende!
Håber virkelig I kan hjælpe mig og at i forstår mit problem.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 16-årige pige,
Tak for dit brev. Hvor er det dejligt at høre, at du har det godt med din kæreste, og at I har fantastisk sex.
Først og fremmest vil jeg lige sige, at det faktisk er de færreste kvinder, der kan få en orgasme alene ved berøring inde i skeden. Langt de fleste kvinder får orgasmer ved berøringen af klitoris. Det er også meget forskelligt fra kvinde til kvinde, hvor ofte man får en orgasme og om man overhovedet får den. For mange kræver det øvelse og et godt kendskab til sin egen krop. Den bedste måde kan kan øve sig at få en orgasme er derfor ved at lære sin egen krop at kende, f.eks. i gennem onani. Så man ved, hvad man kan lide og så kan sige det videre til sin kæreste.
Du kan godt have ret i, at du måske har lidt præstationsangst, fordi følelser og tanker, som f.eks. stress, høje forventninger eller angst for at miste kontrollen, kan nemlig holde en tilbage fra at få en orgasme. Jeg tænker, at det måske ville hjælpe, hvis fokus, når I har sex, ikke er på orgasmen, men i stedet er på at have det dejligt og nyde at være fysisk tætte på hinanden. Måske kan du snakke med din kæreste om det eller vise ham det her brev, så han forstår, at jeres sex stadig er fantastisk, selvom du ikke nødvendigvis får en orgasme? Det kan forhåbentlig tage lidt af presset fra jer begge to.
Med hensyn til at det næsten kan være ubehageligt, når din kæreste rammer dig præcis på klitorisen, så er det også helt normalt. Klitorisen er nemlig det sted på kroppen med flest nerveceller samlet - faktisk hele 8.000! Den er derfor utrolig følsom, så man skal passe på med at ramme direkte på den. Det kan være for hårdt og derfor føles ubehageligt. Jeg tænker derfor også, at du måske kan guide din kæreste undervejs, når han slikker eller nusser dig, så han forstår, hvad der føles rart på dig. Det kan måske føles lidt grænseoverskridende i starten at guide ham, men din kæreste vil jo også bare gerne have, at det er dejligt for dig.
Jeg håber, at mit svar hjalp, og ellers kan du ringe ind til Børnetelefonen på 111 116 eller til Sexlinien på 7020 2266. Du kan også læse mere om kvinders orgasme her: http://www.sexlinien.dk/emneside-piger/kvinders-kroppe/pigers/kvinders-orgasmer.aspx.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen