Jeg tror godt jeg kan lide en

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 18-årige pige,

Tusind tak for dit meget fine, åbne og ærlige brev om dine følelser. Du skriver til slut i dit brev, at du håber, at det giver mening, og at det ikke er latterlige spørgsmål. Jeg vil derfor lige starte med at fortælle dig, at dit brev giver rigtig meget mening. Der er bestemt heller ikke latterlige spørgsmål, men spørgsmål som mange andre også stiller og derfor kan genkende.

Der er nemlig rigtig mange børn og unge, der skriver til BørneTelefonen, fordi de er forelskede eller godt kan lide en person, men de synes det er svært. Ligesom dig, er de også bange for, at de skræmmer ham/hende væk og er i tvivl om, hvordan de skal opføre sig. Du er derfor bestemt ikke alene om disse tanker og frustrationer.

Du starter med at fortælle om en dreng, som din veninde har introduceret dig for. Du har kendt ham i 3 dage, og du synes, han er sød og interessant. Du spørger hertil, om det er for hurtigt, at du har disse følelser. Kærlighed er en mærkelig størrelse, og vi bestemmer ikke selv hvem, hvornår eller hvordan vi forelsker os. Der er derfor ikke nogle, der kan vurdere om du har opbygget disse følelser for hurtigt. Kun dig selv.

Du kan derfor spørge dig selv, hvilke følelser du kan mærke i maven. Er det mon en blanding af spænding, uvished og kærlighed, som gør, at du har det, som du har det? Det kan det jo sagtens være. Man kan jo også blive forelsket i en drøm uden reelt at vide, hvordan det vil gå i praksis.

Du skriver også, at du er meget genert, og at du ikke altid lige ved, hvad du skal sige eller gøre. Det, tror jeg, er meget naturligt, hvis man godt kan lide en person. Man tænker mere over, hvordan man er, hvad man gør og hvad man siger. Det nemmeste for mig at sige er jo, at du bare skal være dig selv, men det kan også være det sværeste at gøre.

Man kan jo også sige, at hvis du er dig selv og han bliver “skræmt”, er han vel ikke den rigtige for dig? Det er vigtigt, at man i et forhold kan være sig selv og blive accepteret for den, man er. Kan du mon følge mig i det?

Du spørger også, hvordan du skal bevise, at du synes, han er sød og interessant. Har du mon mod på, at det kun er jer to, der mødes? Jeg forstår det nemlig sådan, at din veninde har været med de andre gange, men måske der blomstrer nogle ting, hvis I bare er alene. Hvad tænker du om det?

Du kan for eksempel spørge ham, om I skal gå en tur. Hvis man er lidt usikker eller nervøs, kan det være rart at tale, mens man går, så man ikke hele tiden har direkte øjenkontakt.

Jeg håber meget på, at du kan bruge mine råd.
Og husk: Du er god nok som du er!

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.