Brev
Jeg tror godt jeg kan lide en
Hej, jeg er en pige på 18 år.
For fire dage siden, skriv en af mine veninder om hun skulle hug mig op med en af hendes venner. Og jeg var bare sådan jo jo det kan da ikke være nogen skade i, men nu har jeg været sammen med dem/ham i tre dage, og jeg synes allerede han er lidt sød, interessant og vil bare være sammen med ham hele tiden, men mit første spørgsmål er er det for hurtigt allerede har de følelser?
Jeg er en meget genert pige, og ved ikke hvad jeg skal sige eller gøre, kan godt hurtig synes det bliver akavet. Jeg er bange for at det er skrammer ham væk. Hvad kan jeg gøre?
Jeg ved ikke hvordan jeg skal bevise at jeg synes han er lidt sød og interessant uden at det virker for mærkeligt?
Sorry hvis der er stavefejl er ret ordblind. Og så håber jeg at det giver mening og at der ikke er nogle latterlige spørgsmål.
Kh mig
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 18-årige pige,
Tusind tak for dit meget fine, åbne og ærlige brev om dine følelser. Du skriver til slut i dit brev, at du håber, at det giver mening, og at det ikke er latterlige spørgsmål. Jeg vil derfor lige starte med at fortælle dig, at dit brev giver rigtig meget mening. Der er bestemt heller ikke latterlige spørgsmål, men spørgsmål som mange andre også stiller og derfor kan genkende.
Der er nemlig rigtig mange børn og unge, der skriver til BørneTelefonen, fordi de er forelskede eller godt kan lide en person, men de synes det er svært. Ligesom dig, er de også bange for, at de skræmmer ham/hende væk og er i tvivl om, hvordan de skal opføre sig. Du er derfor bestemt ikke alene om disse tanker og frustrationer.
Du starter med at fortælle om en dreng, som din veninde har introduceret dig for. Du har kendt ham i 3 dage, og du synes, han er sød og interessant. Du spørger hertil, om det er for hurtigt, at du har disse følelser. Kærlighed er en mærkelig størrelse, og vi bestemmer ikke selv hvem, hvornår eller hvordan vi forelsker os. Der er derfor ikke nogle, der kan vurdere om du har opbygget disse følelser for hurtigt. Kun dig selv.
Du kan derfor spørge dig selv, hvilke følelser du kan mærke i maven. Er det mon en blanding af spænding, uvished og kærlighed, som gør, at du har det, som du har det? Det kan det jo sagtens være. Man kan jo også blive forelsket i en drøm uden reelt at vide, hvordan det vil gå i praksis.
Du skriver også, at du er meget genert, og at du ikke altid lige ved, hvad du skal sige eller gøre. Det, tror jeg, er meget naturligt, hvis man godt kan lide en person. Man tænker mere over, hvordan man er, hvad man gør og hvad man siger. Det nemmeste for mig at sige er jo, at du bare skal være dig selv, men det kan også være det sværeste at gøre.
Man kan jo også sige, at hvis du er dig selv og han bliver “skræmt”, er han vel ikke den rigtige for dig? Det er vigtigt, at man i et forhold kan være sig selv og blive accepteret for den, man er. Kan du mon følge mig i det?
Du spørger også, hvordan du skal bevise, at du synes, han er sød og interessant. Har du mon mod på, at det kun er jer to, der mødes? Jeg forstår det nemlig sådan, at din veninde har været med de andre gange, men måske der blomstrer nogle ting, hvis I bare er alene. Hvad tænker du om det?
Du kan for eksempel spørge ham, om I skal gå en tur. Hvis man er lidt usikker eller nervøs, kan det være rart at tale, mens man går, så man ikke hele tiden har direkte øjenkontakt.
Jeg håber meget på, at du kan bruge mine råd.
Og husk: Du er god nok som du er!
Kærlig hilsen BørneTelefonen