Jeg føler mig som en bombe der er ved at sprænge af forelskelse.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 15 år

Sikke et rørende brev, du har skrevet. Du er en sand mester i at udtrykke dig og beskrive dine tanker og følelser, selvom du siger, at du er en meget indelukket person.

Jeg tror bare, at det er et spørgsmål om tid, før du kan tale åbent. Du har i hvert fald evnerne og ordene til det. Du skal nok komme ud af din skal, når du finder de rigtige mennesker at spejle dig i.

Derudover tror jeg, at du bliver den bedste kæreste, uanset om det bliver med en dreng eller en pige. Det er tydeligt for mig at se, at du er i rigtig god kontakt med dine følelser. Det er en fantastisk egenskab at have.

Det er super svært, når man bliver forelsket i en god ven eller klassekammerat. Især når man ikke kan finde ud af, om han har det på samme måde.

Jeg tænker, at der er en sandsynlighed for, at han godt kan mærke, at du er interesseret i ham. Det kan måske få ham til at blive lidt akavet. Især hvis han ikke har det på samme måde som dig. Så kan han måske være bange for, hvad de andre tænker og mener, hvis han er sammen med dig.

Det kan også være, at han ikke er lige så moden som dig, og derved ikke kan finde ud af sine følelser.

Du er altså rigtig langt fremme i forhold til at forstå dig selv og dine følelser. Der er mange drenge på din alder, der slet ikke kan sætte ord på de ting, du kan sætte ord på. Du virker meget moden.

Når man følelsesmæssigt er så moden som dig, kan man godt få en følelse af ikke at være på niveau med de andre. Men der er absolut ikke noget galt med dig. Tværtimod. Du er bare forud for din alder.

Det udligner sig senere, når de andre har haft lidt mere tid til at lære sig selv at kende.

Om du skal kæmpe for ham, du er forelsket i, er svært at sige, men jeg synes, at du skal være lidt forsigtig. Hvis han ikke har det som dig, og ikke kender følelsen af at være forelsket i én af samme køn, kan dine initiativer komme til at skubbe ham væk.

Derfor skal du måske prøve at finde ud af, om der er nogen i klassen, han er forelsket i.

Du kunne prøve at spørge ham, hvad han synes om de forskellige piger. På den måde kan du måske fornemme, om han er interesseret i nogen af dem, eller om der er en åbning i forhold til at være til drenge.

Jeg synes, at du skal være forsigtig, så du ikke mister ham som ven, hvis han bakker tilbage, hvis du forstår.

Angående at springe ud, så er det ikke noget, du behøver at skynde dig med. I virkeligheden kommer det ikke hele verden ved, hvilket køn du bliver forelsket i. I hvert fald ikke før det giver mening for dig at fortælle det til nogen.

Jeg kan dog forestille mig, at det er svært at gå og gemme på en masse følelser, som man kan være urolig for ikke bliver forstået af andre.

Her vil jeg gerne foreslå dig to andre rådgivninger, som jeg tror, du vil kunne få glæde af. De hedder LGBT og Spring Ud.
Her kan du læse om det at springe ud, og du vil kunne få rådgivning fra nogen, der selv har været dét igennem, som du står i lige nu.

Derudover er du altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111. Du kan øve dig i at tale højt om dine følelser med os.

Vi er helt vant til, at børn og unge er generte, når de ringer. Vi er gode til at hjælpe samtalen i gang og til at skabe en tryg stemning. Så du skal ikke være bekymret for at ringe.

Du kan jo starte med at sige, at du ikke er vant til at tale om dine følelser. Så ved rådgiveren det og kan uden tvivl hjælpe i gang.

Du kan også skrive til vores chat. Det er en anden måde at øve sig i at samtale på. Det er bare på skrift. Og at skrive, det er du altså bare god til.

Spring endelig ud i det. Vi vil rigtig gerne snakke med dig. Både på skrift og i telefonen.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.