Brev
Forelsket
Hej BørneTelefonen
jeg er en pige på 15 år der har en lærer som jeg rigtig godt kan lide
problemet er jeg tror jeg har gået hen og blevet forelsket i denne lærer
denne lærer er også en kvinde men jeg er ret sikker på jeg Straight
jeg ved ikke hvem jeg skal sige det til da mine venner nok ikke vil synes om det
jeg har også fundet andre kvinder attraktive her på det sidste men kun tre så ved ikke om jeg er biseksuel eller om jeg bare syntes de er søde og flinke.
Hvad skal jeg gøre
Hun er kun 15 år ældre end mig og når hun står tæt på mig banker mit hjerte næsten
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Tak for dit mod til at skrive til os. Det kræver en del styrke at åbne op om noget, der kan føles forvirrende og svært at dele med andre mennesker. Det er helt normalt at opleve følelser som dem, du beskriver, især i din alder, hvor man prøver at forstå hvem man er, og hvordan ens følelser over for andre mennesker er. Du er lige som du skal være.
Først og fremmest er det vigtigt at huske, at følelser kan være meget svære at forstå. At du føler en tiltrækning til din lærer, betyder ikke nødvendigvis, at du er forelsket eller biseksuel. Nogle gange kan vi beundre en person så meget, at det kan føles som en forelskelse. Det kan ske uanset køn og behøver ikke at definere din seksualitet.
Når det kommer til at forstå sin seksualitet, kan det tage tid, og det er helt okay. At du synes nogle kvinder er attraktive, betyder ikke nødvendigvis, at du er bi- eller homoseksuel– det kan også betyde, at du bare værdsætter noget ved dem, eller synes at de har været søde og gode ved dig. Det vigtigste er, at du giver dig selv tid og ro til at udforske dine følelser uden at skulle sætte en label på dem.
Med hensyn til din lærer, så er det vigtigt at huske, at et forhold mellem elev og lærer ikke er muligt. Måske ved du det allerede, men din lærer har et ansvar for at være professionel, og derfor vil det ikke være sundt eller rigtigt at forsøge at tage skridt i den retning. Men det betyder ikke, at du skal skamme dig over dine følelser – de er en helt normal del af at være teenager. Vi har alle på en eller anden måde også haft sådan nogle følelser, der kan være svære at forstå.
Hvis du føler, at det er for svært at gå alene med dine tanker, kan du overveje at tale med en voksen, du stoler på. Det kan være en forælder, en anden lærer eller en anden voksen, der kan lytte og støtte dig. Du kan også prøve at kigge på denne hjemmeside https://privatsnak.dk/13-15 hvor du kan læse om andre unge der sidder med samme følelser som dig.
Husk, du er ikke alene, og dine følelser er helt okay, uanset hvad de betyder. Håber mit svar kan hjælp dig. Jeg er overbevist om du nok skal finde dig selv. Bare husk på at det ikke behøver at være lige nu og her 🙂
Du er altid velkommen til at kontakte os en anden gang. Enten her i Brevkassen eller på BørneTelefonen 116111.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen