Hvordan, og er jeg klar?

Hej.

Jeg er en dreng på 15, som er ret usikker, for jeg er homoseksuel, og jeg har en dejlig kæreste, og jeg elsker ham rigtig højt, men en dag da vi var alene hjemme ved ham, der puttede vi bare lidt, men så på et tidpunkt der tog han min hånd og førte lidt ned i hans bukser, men jeg sagde at jeg ikke var sikker på om jeg var klar til det i nu, og det er ikke fordi jeg ikke vil eller sådan noget, jeg fortryder jo også jeg ikke gjorde det, men var da heldig at han respekterede at jeg sagde jeg ikke var klar, og det ved jeg han altid vil, men mit problem er faktisk mest om hvordan man gør, for vil helst ikke skuffe ham igen, eller skuffe og skuffe.

Dreng, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 15 år!

Tak for dit brev. Jeg tror, der er mange der lige som du, oplever at de føler sig usikre og ikke helt ved, hvordan de skal gøre, når deres forhold begynder at udvikle sig hen imod noget seksuelt. Usikkerheden og tvivlen om hvorvidt man er parat eller ej, er det samme uanset om man er hetero- eller homoseksuel. Dertil kommer frygten for, om man vil skuffe sin kæreste. Det er alt sammen helt normalt, at have det sådan.

Jeg synes, det er rigtig godt, at du sagde til din kæreste, at du ikke var sikker på, at du var klar til at gå videre endnu, og også rigtig godt, at han respekterede det. Det er rigtig vigtigt, at man ikke gør noget, man ikke føler sig klar til.

Jeg tror, at det ville give dig en ro, hvis du kunne snakke med ham om dine tanker om usikkerhed, tvivl på om du er parat, hvordan man gør, og frygten for at skuffe ham. Måske har han nogle af de samme tanker? Hvis I får snakket åbent og ærligt om, hvordan I hver især har det og tænker om det, tror jeg, at mange af tankerne og bekymringerne vil forsvinde af sig selv, fordi I begge ved, hvor I har hinanden, og hvordan den anden har det. Fx vil din kæreste vide, at det ikke er fordi du ikke vil, hvis du er lidt tilbageholdende med det seksuelle, men fordi du er i tvivl, om du er parat og om, hvordan man gør. Når I får snakket sammen, tror jeg, at du vil føle dig lettet, og du vil sikkert også opleve, at du kan slappe mere af, når du er sammen med din kæreste. Jeg håber, at det giver mening for dig.

Jeg ved ikke, om din kæreste har seksuelle erfaringer, men hvis han har, kan han måske være den, der viser dig, hvordan man gør. Intet er jo rigtigt eller forkert. Det vigtigste er, at man har det godt sammen, og er opmærksom på, at man ikke overskrider hinandens grænser. Men det lyder nu som om, at I har meget respekt og er lydhøre overfor hinanden. Mange tror, at sex handler om at præstere, og derfor kan de blive bekymrede for, om de skuffer deres kæreste og om de ’gør det rigtigt’. I stedet synes jeg, man skal tænke, at på at sex og kærlighed handler om at have det godt sammen og at nyde hinanden. Man skal ikke leve op til noget eller kunne noget bestemt. Det er jer, der bestemmer hvordan jeres forhold og sexliv (når det kommer) skal være.

Hvis I har brug for at vide mere, tænker jeg, at I måske (sammen) kunne have glæde af, at ringe til Sexlinien. Det er helt anonymt.  Tlf. nr. er 70 20 22 66. Der er åbent mandag-fredag kl. 15-17. I kan også logge ind på deres chat ved at gå ind på deres hjemmeside www.sexlinien.dk. Chatten er åben mandag-torsdag kl. 17-19.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar.

Mange hilsner
BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?