Brev
Hjælp! Må jeg gerne sex med en 14 årige ?
Hej brev kasse 😉
Jeg vil gerne starte med at sige, jeg ikke er den som har de store problemer men det hele startede en dag da jeg blev 15 år og har en fanatisk kæreste som er 14 år. Jeg så det ikke som et stort problem at det men da jeg læste man kunne få 8 år i fængsel, hvis vi har samleje og hvis hun melder det som voldtægt.
vil gerne starte med at sige, jeg elsker hende over alt på jorden, men er bare den type som godt kan lide at have tingene på det rene, og stoler ikke så vildt meget på folk som har noget på mig, det bare hun for en “slags” magt med at kunne smide mig i fængsel.
Hvad skal jeg gøre, har læst alt hvad jeg kan og der står kun at men for 8 år i fængsel hvis jeg gør det? 🙁 Det er nærmeste den enste ting som jeg ikke kan klare her, skal jeg bare sige nej til sex eller hvad skal jeg gøre
PS når man har sex med kondom, så kan der ikke blive overført kønsyge domme ?
PS tak for hjælp, hvis i kan 😉
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Tak for dit brev til brevkassen, hvor du spørger om du kan blive straffet for at have samleje med din kæreste når hun er 14 og du er 15. Hvor er det dejligt at læse, at du har en kæreste som du elsker! Jeg kan godt se, at når man lige søger på nettet ser det voldsomt ud, at man kan få fængselsstraf. Jeg håber mit svar til dig kan hjælpe dig til at få tingene på det rene.
Teoretisk set så er det ulovligt at have samleje med en person, der er under 15 år. Loven er dog lavet til at beskytte børn og unge under 15 år mod seksuel kontakt og seksuel udnyttelse fra personer, der er voksne eller meget ældre end barnet eller den unge selv. Hvis to jævnaldrende har sex med hinanden, fordi begge to har lyst, bliver man ikke straffet for det. Håber denne viden gør dig/jer mere trygge. Så hvis dig og din kæreste beslutter jer for, at I begge to har lyst til sex, kan du ikke blive dømt trods hun er under 15 år. Det er dog vigtigt I begge føler jer klar og lytter til hinandens grænser.
Uanset alder, kan man som du have tanken, hvad nu, hvis jeg anmeldes for voldtægt. Jeg vil da anbefale du tager en snak med din kæreste om dine tanker og tænker hvis I begge elsker hinanden og I hver især respekterer hinandens grænser, altså at et nej er et nej, så tænker jeg ikke du behøver bekymre dig. Jeg vil anbefale du går ind på www.sexlinien.dk, hvor du kan finde svar på mange ting omkring sex og udvikling, prøv fx i søgefeltet at skrive seksuel lavalder eller voldtægt, håber det vil give dig lidt tryghed, så du og din kæreste kan nyde jeres forhold.
Du skriver, sex med kondom – så kan, der ikke blive overført kønssygdomme? Kondomet beskytter både mod kønssygdomme og graviditet, så det er så fint, I tænker på beskyttelse. Igen vil jeg anbefale Sexliniens hjemmeside, hvor du både kan hente viden om brug af kondom samt hvordan man bruger kondom, så man sikrer beskyttelse. Jeg kan også varmt anbefale vores egen temaside om sex og seksualitet, som du finder via dette link: http://borntelefonen.dk/tema/sex-seksualitet.
Du virker som en rigtig fornuftig og omsorgsfuld fyr, så jeg håber, mit svar har givet dig lidt ro i forholdt til dine spørgsmål. Hvis du har brug for at tale noget mere om det er du velkommen til at skrive herind igen eller ringe, chatte eller sms til børnetelefonen på 116111.
Ønsker dig held og lykke med kærligheden
Mange hilsner Børnetelefonen