Brev
HJÆLP!!
Hej
Jeg er en pige på 14.
Jeg har haft en kæreste i lidt over 4 måneder nu. Han er 3 år ældre end mig…Inden vi kom sammen havde vi skrevet en del med hinanden og flirtede lidt. Vi kom så sammen, uden jeg egentlig havde tænkt om jeg ville det. Jeg har utrolig mange gange tænkt over om jeg overhovedet vil være sammen med ham, men er så kommet lidt fra det igen fordi så har jeg haft andet og tænke på…
Jeg har også i lang tid synes det er pinligt at være sammen med ham og har faktisk lidt prøvet at undgå ham det sidste stykke tid. Jeg føler også bare at jeg bedre kunne lide da vi kun var sådan lidt lun på hinanden og gik og flirtede, det er lidt som om jeg ikke er klar til at være i et forhold lige nu.
Men ja Nu er jeg så kommet tilbage til tanken om jeg overhovedet kan lide ham længere. Problemet er at jeg ikke ved det…. Mine veninder har tit sagt jeg skal mærke inde i mig selv om jeg stadig har følelser for ham, men det kan jeg ikke.
Mine venner/inder har heller aldrig kunne lide ham og jeg ved ikke om det er dem der har været med til at få skiftet min mening.
Det skal altså lige siges at han er rigtig sød men jeg føler måske bare at det er bedst vi er venner. Jeg ved det ikke og det er derfor jeg skriver indtil jer/dig fordi jeg vil gerne vide nogle tegn evt. Tips til at finde ud af om det stadig skal være ham og mig+hvis det så ikke skal være ham og mig, hvordan jeg så skal sige det Face to Face?…
På forhånd mange tak
Knus den forvirret pige
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Jeg kan godt forstå at det kan være svært at finde ud af om det er de rigtige følelser du har for din kæreste. Når jeg læser dit brev er der mange ting, hvor det lyder til at du ikke helt er så vild med ham længere og at det måske mere var flirten der var spændende.
Du skriver blandt andet at du ikke selv havde tænkt over om du ville være kæreste med ham og det virker som om det ligesom bare skete.
Nogle af de ting, der fortæller en at man er forelsket, er man mærker en glæde og boblen i kroppen, når man tænker på den anden. Man ønsker at være sammen hele tiden og kan af og til glemme at have tid til andre venner og veninder. Følelsen af, man er ligeglad hvad andre tænker melder sig. Du nævner ikke ting i dig brev, om hvad du synes er dejligt og godt ved kæresten udover at han er sød, måske det er tegn på, de rette følelser til at være i et forhold ikke er tilstede?
I og med han er 3 år ældre, oplever du måske også han er klar på ting, såsom fx sex, som du måske ikke føler dig klar til? Lige præcis det at føle sig klar, er så vigtigt at mærke efter og det er det du er igang med. Vigtigt at sætte egne grænser og sige til og fra og følge et tempo, som du har lyst til.
Du kan jo prøve at spørge dig selv om hvad det er ved jeres forhold der gør at du vil fortsætte. Er det tanken om at have en kæreste? Er det flirten i det? Eller noget helt andet? Det kan være rigtig svært at mærke efter hvad man selv helt oprigtigt føler, fordi man ofte bliver påvirket af hvad andre tænker, men du kan prøve at lave en liste med plusser og minusser ved din kæreste og så vigtigst mærke efter inde i kroppen, hvordan det føles når du tænker på ham og er sammen med ham. Måske det kan give dig et svar?
Som du beskriver er han en sød fyr og jeg er enig i at hvis du ikke er klar til eller føler forelskelsen, er det bedst at få ham det fortalt og helst face to face, som du selv er inde på. Måske du kan sige, du ikke føler dig klar til et forhold, men du synes han er sød og gerne vil være hans ven.
Kærlig hilsen Børnetelefonen.