Brev
Har virkelig brug for hjælp til at skrive med piger
Mine venner er helt vildt gode til at skrive med piger på snapchat i længere perioder op til flere gange på en uge. En af mine gode venner skriver med op til 5 piger hver dag næsten hele dagen lang. Selvfølgelig er der pauser her og der, men du ved hvad jeg mener. Selvom de kun er venner med dem de skriver sammen med, er jeg virkelig misundelig på den evne de har. Det længste jeg har skrevet med en pige var også okay lang tid men det var klart hende der var bedst til at holde den igang (Det var nemlig en der havde et godt øje til mig dengang så hun prøvede også på at holde den i gang). Nu sidder jeg bare og tænker over hvad man kan gøre i min situation for at selv komme dertil hvor begge parter finder en lang samtale naturlig – Hvis det giver mening. Der er bare visse ting jeg på ingen måde gider, medmindre det er en absolut nødvendighed for at forbedre min skriveevner. Det er at skrive ting som følgende: “Hvordan har din dag været, fortæl mig noget du kan lide, hvad er din yndlings…, hvad går du meget op i” osv. Du ved ting i den liga. Folk siger jo det er godt at lære folk at kende for at kunne knytte bånd, hvilket jo også er rimelig væsenligt hvis man gerne vil være mere end bare venner tænker jeg, men jeg synes de spørgsmål er for direkte og det føler jeg mig ikke tilpas i at spørge om.
Men hvad er det der gør en verden til forskel fra dem der godt kan finde ud af at skrive med piger frem for dem der er på bare bund?
Det er jo ikke at jeg ikke stiller nogle som helst spørgsmål men hvis jeg er den eneste der sidder og tømmer alle emner for spørgsmål for at holde samtalen i gang, synes jeg at jeg både virker omklamrende men også lidt creepy – Så er det bare fordi jeg lidt er den der skal styre samtalen og blive ved med at stille spørgsmål eller gider de bare ikke skrive med mig?
Så det overordnede spørgsmål er: Hvordan bliver man så god til at skrive med piger, at jeg kan holde en samtale i gang, de også nogle gange kontakter mig, at samtalerne virker naturlige, at jeg lærer dem meget godt at kende og at de lange samtaler sker oftere end de korte? Håber virkelig det er muligt at få hjælp til.
Dreng, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 18-årige
Tak fordi du skriver herind med dette vigtige emne, som mange andre unge mennesker også bøvler med. Dit brev er dejlig ærligt og det viser mig også, at du har en god fornemmelse af dig selv, og hvad du ønsker, føler naturligt/unaturligt osv. Det er en virkelig god indsigt at have – og derfor også et godt udgangspunkt.
Du kender måske talemåden: Man skal give noget, for at få noget? Det er faktisk meget rammende, når man skal danne relationer til andre.
Som du selv er inde på, kan det være lidt “kedeligt” at blive interviewet/udspurgt. En samtale handler om både at give noget (af sig selv) og at interessere sig for den anden.
Fremfor at spørge ind til hendes dag, kan du måske fortælle lidt om din dag, også bagefter spørge ind til hendes dag. I starten af en ny relation handler det om, at være nysgerrige på hinanden – lære hinanden at kende, og måske opdage fælles interesser.
Nogen gange kan det virke lidt “opstillet” i starten, men jo mere man lære hinanden at kende, jo mere naturligt bliver det. For du har ret i at spørgsmål som “hvad er er din yndlings…” kan virke lidt stive det og som en slags forhør. Derfor synes jeg faktisk at spørgsmål som “hvordan har din dag været” eller “hvad har du så lavet i dag” fungerer meget bedre.
Det gode ved at tale sammen tit, er naturligvis, at man så nemmere kan spørge ind til noget, som hun nævnte forleden. Eller man kan fortælle om, hvordan det gik med noget af det, du skulle og som I talte om sidst. Og hvis man fx taler om hinandens dag kan det give “materiale” til mange flere nye spørgsmål.
Har hun fx været sammen med en veninde, kan man spørge ind til det (fx hvor længe har de kendt hinanden, går de på samme skole osv.). Eller spørge ind til det hun og veninden har lavet sammen, (fx ser I altid Netflix” eller “hvor tit spiller i så håndboldkampe” osv.) Giver det mening?
Det kan også være en ide med små sjove ting, en emoji, et billede eller en gif som kan minde hende om noget I har talt om. Eller måske noget som du har lavet, som du tænker hun ville synes var sjovt, sejt eller sødt.
Du skal turde vove noget og samtidig være dig selv, så skal de rette piger nok blive “hængende”. Hvor skørt det måske kan lyde, kan du prøve at lave en liste med spørgsmål eller måder at spørge på, så du kan forberede dig lidt.
Der er også mange, der har det ligesom dig, derfor kunne en 100% ærlig tilgang også være en måde at gå til samtalen på. Altså fx at skrive “Jeg hader selv at blive spurgt om alt muligt mærkeligt, men samtidig synes jeg også bare det vildt rart at skrive med dig og vil gerne lære dig mere at kende, så nu spørger jeg lidt alligevel..” Eller hvilke ord du nu vil bruge.
Sidst men ikke mindst: alle de andre er er også usikre, de fleste skjuler det bare.
Og oplever du virkelig skal hive et svar ud af en pige over længere tid, så kan det godt være, at hun ganske enkelt ikke er så interesseret i at tale meget sammen. Så prøv at hold eller pause, eller spørg hende direkte, hvis du har mod på det. Nogle gange handler det om usikkerhed fra begge sider eller angsten for at virke “for desperat”. Og så bliver hele samtale svær og glider ikke så nemt, og det er jo ærgerligt, især hvis begge faktisk gerne vil fastholde kontakten.
Jeg tænker også på, om du har spurgt nogle af dine venner, hvad de plejer at tale med pigerne om? Nogle gange vil man opleve at det er ganske små ting, som kan gøre en forskel, og det er faktisk er ret fedt at kunne dele gode råd med hinanden.
Jeg håber, at du fik lidt ideer som du kan forsøge dig med – og at du tør være lige så ærlig, overfor de piger du skriver med, som du har været overfor dig selv og mig i brevet her.
De bedste hilsner fra Børnetelefonen