Håbløst

Hej. Jeg er en pige på 15. Jeg har et crush på en pige fra min årgang men jeg har aldrig snakket med hende før og jeg ved heller ikke hvordan. Jeg synes bare hun ser virkelig sød ud!! Jeg føler det er lidt håbløst da hun nok ikke er til piger alligevel. Ved ikke hvad jeg skal gøre.

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år.

Tak for dit brev. Det lyder vel nok dejligt, at du har et crush på en sød pige.

Når man har et crush, så kan det være en fantastisk følelse. Men nogle gange kan det også være lidt svært, fordi man kan have svært ved at snakke med den, man synes er sød – især når man ikke ved, om hun er interesseret i piger. Men måske du kan finde ud af det ved at lære hende lidt bedre at kende. Selv hvis hun ikke har de samme følelser som dig, så kan det jo være, at hun kan blive en veninde i stedet for. Eller måske til at starte med.

Jeg tænker, at det kan være en rigtig god idé at prøve at komme lidt mere i kontakt med pigen fra din årgang. Måske du kunne have mod på at smile til hende, næste gang du ser hende på gangen?

Det kan også være en idé at prøve at lave nogle af de samme ting i frikvarterene, som hun kan lide at lave. Hvis hun for eksempel kan lide at spille bold eller hænge ud et bestemt sted med sine veninder, så kan du spørge om du må være med. Hvis du har nogle gode venner fra klassen, så kan du jo spørge dem først, om de også kunne tænke sig at være med. Så kan I være sammen om det, og så virker det måske lidt mindre svært, end hvis du er alene. Du behøver ikke nødvendigvis sige, at det er fordi du synes at pigen fra årgangen er sød – du kan også sige, at du bare godt kunne tænke dig at lære nogle af de andre fra parallelklassen lidt bedre at kende.

Nu ved jeg ikke, om du har Facebook eller Snapchat, men mange unge synes at det er en rigtig god måde at komme i kontakt med deres crush. Hvis du ikke allerede er venner med hende på de sociale medier, så kunne du for eksempel starte med at ansøge hende eller skrive en lille besked til hende. Det kan måske være et spørgsmål om noget med skolen. Hvis man først har skrevet lidt sammen, så kan det måske være lidt nemmere at falde i snak ovre i skolen. Mon det kunne være noget, du kunne have lyst til at prøve?

Jeg håber, at du har fået lidt idéer til, hvordan du kan komme i kontakt med hende. Du kan også få flere “scoretips” hér på  BørneTelefonens hjemmeside: https://bornetelefonen.dk/kaerlighed/. Der er både en guide med gode råd til hvad man gør, når man gerne vil i kontakt med en man synes er sød, men også breve fra andre unge, der står med tanker og følelser, der minder om dine. Måske du kan finde lidt inspiration der?

Du er også altid velkommen til at ringe eller skrive til BørneTelefonen på 116 111, hvis du har lyst til at tale mere om det.

Kærlig hilsen,

BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.