Brev
Håbløst
Hej. Jeg er en pige på 15. Jeg har et crush på en pige fra min årgang men jeg har aldrig snakket med hende før og jeg ved heller ikke hvordan. Jeg synes bare hun ser virkelig sød ud!! Jeg føler det er lidt håbløst da hun nok ikke er til piger alligevel. Ved ikke hvad jeg skal gøre.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år.
Tak for dit brev. Det lyder vel nok dejligt, at du har et crush på en sød pige.
Når man har et crush, så kan det være en fantastisk følelse. Men nogle gange kan det også være lidt svært, fordi man kan have svært ved at snakke med den, man synes er sød – især når man ikke ved, om hun er interesseret i piger. Men måske du kan finde ud af det ved at lære hende lidt bedre at kende. Selv hvis hun ikke har de samme følelser som dig, så kan det jo være, at hun kan blive en veninde i stedet for. Eller måske til at starte med.
Jeg tænker, at det kan være en rigtig god idé at prøve at komme lidt mere i kontakt med pigen fra din årgang. Måske du kunne have mod på at smile til hende, næste gang du ser hende på gangen?
Det kan også være en idé at prøve at lave nogle af de samme ting i frikvarterene, som hun kan lide at lave. Hvis hun for eksempel kan lide at spille bold eller hænge ud et bestemt sted med sine veninder, så kan du spørge om du må være med. Hvis du har nogle gode venner fra klassen, så kan du jo spørge dem først, om de også kunne tænke sig at være med. Så kan I være sammen om det, og så virker det måske lidt mindre svært, end hvis du er alene. Du behøver ikke nødvendigvis sige, at det er fordi du synes at pigen fra årgangen er sød – du kan også sige, at du bare godt kunne tænke dig at lære nogle af de andre fra parallelklassen lidt bedre at kende.
Nu ved jeg ikke, om du har Facebook eller Snapchat, men mange unge synes at det er en rigtig god måde at komme i kontakt med deres crush. Hvis du ikke allerede er venner med hende på de sociale medier, så kunne du for eksempel starte med at ansøge hende eller skrive en lille besked til hende. Det kan måske være et spørgsmål om noget med skolen. Hvis man først har skrevet lidt sammen, så kan det måske være lidt nemmere at falde i snak ovre i skolen. Mon det kunne være noget, du kunne have lyst til at prøve?
Jeg håber, at du har fået lidt idéer til, hvordan du kan komme i kontakt med hende. Du kan også få flere “scoretips” hér på  BørneTelefonens hjemmeside: https://bornetelefonen.dk/kaerlighed/. Der er både en guide med gode råd til hvad man gør, når man gerne vil i kontakt med en man synes er sød, men også breve fra andre unge, der står med tanker og følelser, der minder om dine. Måske du kan finde lidt inspiration der?
Du er også altid velkommen til at ringe eller skrive til BørneTelefonen på 116 111, hvis du har lyst til at tale mere om det.
Kærlig hilsen,
BørneTelefonen