Brev
Gør jeg noget galt?
Hej brevkasse
Jeg er en pige på tretten. Jeg går i 6. klasse, men 7 lige om lidt.
Jeg har nogle problemer i min klasse. Det er en super klasse, med en masse fede personer, men der er også bare nogle ikke så fede personer.
1. Der er nogle ledere i min klasse, både nogle for pigerne og drengene, de populære.
En af de populære piger, C kalder vi hende hun taler virkelig meget med drengene og har det også super godt med dem, og sådan vil jeg også virkelig også gerne have det.
Det eneste problem er at drengene laver de her top 3/5 lister med hvilke piger der er flottest, har den bedste krop, bedste personlighed… og det synes jeg bare ikke er okay, så selvom jeg gerne vil være venner med dem, synes jeg også bare det er helt forkert det de gør, især fordi jeg tror de bare ser mig som en fed ( jeg er 1,69 og vejer 61 kg, går til fodbold og ridning og min læge siger jeg er helt ligevægtig ) irriterende og grim pige, og så bliver man virkelig ked af det når man ikke kommer på den liste.
Hvad skal jeg gøre når de gør så noget? De taler også bare virkelig grimt om os piger selv dem som de er gode venner med.
2. Jeg er en ret stor pige, ikke tyk bare høj og kraftigt bygget i forhold til de andre i min klasse. Jeg er meget stærk, stadig stærkere end de fleste i min klasse.
Der er mange der siger jeg er voldelig eller agresiv, men jeg gør bare ligesom de andre piger, jeg er bare stærkere.
Jeg synes det er virkelig ubehageligt, og jeg har fortalt det, men det hjælper ikke. Jeg føler at jeg må lukke ned for mig selv, når jeg ikke kan få lov at være stærk og gøre som alle andre.
3. Jeg føler at jeg er virkelig langt bagud i forhold til det med drenge. Der er virkelig mange piger fra min klasse som skriver og flirter med drengene fra min klasse og fra andre skoler.
Jeg skriver bare overhovedt ikke med dem og forstår heller ikke hvad vi skulle snakke om eller hvordan man for begyndt.
Jeg føler mig bare virkelig meget ude når de begynder på sådan noget ovre i skolen.
Tusind tak fordi i ville læse om mine problemer. Håber i forstod pg kan hjælpe.
Mvh Mig
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år.
Jeg er sikker på at andre unge, vil kunne nikke genkendende til, det kan være svært at være 13 år og finde sin plads i klassen både blandt pigerne og drengene.
Jeg kan godt forstå, det gør dig ked af det, når drengene laver lister og man ikke kommer med på dem. Det er naturligt at drengene og pigerne begynder at interessere sig mere for hinanden og driller hinanden lidt. Det hører med til alderen, men hvis det gøres på en måde, hvor nogen bliver kede af det, så er det ikke ok. Jeg tænker om du måske kunne prøve at tage en snak med din klasselærer, eller en anden lærer du er tryg ved og fortælle om de ting der sker. Det er lærerens ansvar at sikre, I alle trives i klassen og måske læreren kan tage en snak med jer alle omkring det at være teenager og om hvordan man er gode kammerater. Sådan en snak, tror jeg hele klassen vil have gavn af.
Under sådan en snak, vil du også kunne fortælle om din oplevelse omkring det at være stærk og du ikke ønsker at virke aggresiv. Hvad tænker du om det? Ofte kan det være rart, at få en samlet snak, der er styret af en voksen.
Du skal vide, der er stor forskel på, hvornår man begynder at interessere sig for at flirte med fx drengene. Nogle piger synes det er super spændende, hvor andre synes, det er da ikke så spændende. Og begge ting er helt ok. Hvis du gerne vil skrive lidt med en dreng, kan du måske spørge ham, hvad han skal i ferien, eller om noget du ved der interesserer ham, fx en sport. Det kan være en måde at få startet en snak.
Du fortæller, det generelt er en super god klasse du går i, så jeg håber du finder mod til at få talt med en lærer, så I alle kan føle jer trygge og trives i klassen.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen