Brev
Forelsket i min lærer
Hej brevkasse.
Jeg er en dreng som har et kæmpe problem..
Jeg er så dybt forelsket i min lærerinde og jeg kan ikke stoppe med at tænke på hende hun er bare så dejlig og smiler sødt til mig og roser mig hele tiden…
Jeg tænker på hende dag og nat og kigger på hende lige så snart jeg ser hende…
Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gører…
Jeg har også tænkt meget på det med sex men hvad gør jeg?
Jeg skal nemmelig også tage 10 klasse på den skole jeg går på… Et år endu… Hvad gør jeg?…
Skal jeg sige det til hende?…
Hilsen en meget forvirret, moden ung mand…
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 15 år!
Tak for dit brev.  Jeg ved, at der er mange, der har prøvet at være forelsket i deres lærer. Det er helt naturligt, hvis man ser hinanden næsten hver dag, og har en god kemi. Når man er forelsket kan man næsten ikke tænke på andet, som du også beskriver. For det meste er det dejligt, at mærke forelskelsen i hele sin krop, men den kan også være forbundet med tanker om, hvad man skal stille op, dilemmaer, forhindringer og evt. frustrationer. Det er helt normalt. Men der kan også være forskelle i de følelser du fornemmer for hende og for piger på din egen alder. Måske er det en tryghed ved hende, hendes udseende der tiltrækker dig, en fascination af hende og det hun står for som lærer, der får dig til at føle det som en forelskelse? Jeg ved ikke om du har været forelsket i andre og kan mærke forskel på de følelser du mærker? Det kan være en hjælp for dig at gå lidt mere på opdagelse i detaljerne om, hvad følelserne handler om og de forskelle, der kan være på forelskelse, fascination og hendes position som din lærer...
Når du i dit brev spørger, om du skal sige til din lærer, at du er forelsket i hende, tænker jeg på, hvilke overvejelser du mon har gjort dig i forhold til det. Hvad tænker du fx at formålet med at sige det til hende kunne være? Ville det lette dig at sige det til hende, så hun ved det? Og hvad kunne der ske, hvis hun vidste det? Hvordan ville det så være at blive undervist af hende? Og hvordan tror du, at hun ville reagere på det?
Jeg håber, at disse spørgsmål kan sætte nogle tanker i gang hos dig om, hvad det ville betyde for dig og din relation til din lærer, hvis du fortæller hende om dine følelser for hende. Jeg er dog nødt til at sige til dig, at et kæresteforhold og sex mellem en lærer og en elev ikke kan lade sig gøre. Det er forbudt for din lærer, at have sex med en elev. Din lærer vil som minimum blive fyret, og sikkert også få rigtig svært ved at få et andet job, hvis der står i hendes papirer, at hun har været sammen med en elev.  Hun kan også blive anklaget for at have overtrådt loven, og dermed risikere fængselsstraf. Det er jo regler i loven, som er lavet for at beskytte og passe på børn og unge.
Selv om det måske lyder lidt hårdt, tænker jeg, at det bedste du kan gøre for dig selv er, at beholde din forelskelse i din lærer som din egen lille hemmelighed. Forelskelse er en følelse, og følelser kan vi ikke selv styre. De kommer og går som de har lyst til. Det er derfor ikke forkert, at du er forelsket i din lærer. Følelser kan aldrig være forkerte. Man bestemmer derfor heller ikke selv, hvem man bliver forelsket i, og hvor længe forelskelsen varer. Måske bliver forelskelsen mindre, mens du har sommerferie, og ikke ser din lærer hver dag? Måske møder du en sød pige i sommerferien, som du bliver så forelsket i, at forelskelsen i din lærer ebber ud, og så vil det måske være lettere at møde hende igen efter sommerferien. Jeg synes i hvert fald, at det vil være godt, hvis du ser tiden lidt an og måske tænker lidt over de spørgsmål jeg stillede dig i starten af brevet, inden du beslutter dig for, om du vil sige det til hende eller ej, og hvilke konsekvenser der kunne være forbundet med det.
Hvis du har brug for at drøfte spørgsmålene med en rådgiver, er du meget velkommen til at ringe eller sms til BørneTelefonen på 116 111. Du kan også logge ind på chatten.
Jeg ønsker dig alt det bedste og en rigtig god sommer.
Mange kærlige hilsner fra BørneTelefonen