Brev
Forelsket i en pige som ikke føler det samme.
Hej!
Jeg er en dreng på 15 år. Jeg er meget forelsket i en pige, men hun har ikke kærestefølelser for mig.
Hvad skal jeg gøre for at hun bliver forelsket i mig?
Mvh.
Dreng på 15 år.
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej dreng på 15 år.
Åh ja, det kan være en stor udfordring. At man bliver ved med at ”hælde vand”/følelser over til en anden, uden at få noget "vand" tilbage. På et tidspunkt, kan man ende, med at være tom og træt.
Nu ved jeg jo ikke hvor længe du har haft disse vidunderlige, men svære følelser for hende. Eller i hvor lang tid, I har kendt hinanden. Men jeg kunne forstille mig, at det er noget du har tænkt på i længere tid? Har jeg mon ret?
Det lyder også som om, at du har prøvet at snakke med hende om det, når du skriver, at hun ikke har kærestefølelser for dig. Er det rigtigt?
Hvis det er sandt, så har du jo allerede gjort enormt meget. Du har prøvet at finde ud af, om det kunne blive til noget. Og om hun også ville dig. Det kan være svært at gøre - så respekt herfra!
Inden at jeg kommer med nogle ideer til, hvad du kan gøre, så tænker jeg at det er vigtigt at huske en ting: Selvom det kunne være så fedt, så kan vi ikke styre andres følelser. Det betyder jo også, at man som udgangspunkt ikke kan få nogen til at få følelser for én, hvis ikke følelserne er der. Og det er jo okay, at være ærlig og sige, at følelserne ikke er gengældt. Det skal man også huske, at have respekt for.
Men man kan måske gøre noget for, at hun lærer dig bedre at kende. Det er meget forskelligt, hvor hurtigt man bliver vild med en person. Nogle har mere interesse i den slags, og giver sig lettere hen. Andre kan være mere tilbageholdende. Det bedste du kan gøre er, at være dig. Du kan vise og fortælle, hvordan du har det.
Når det er sagt, så har jeg 2 råd:
Vis din interesse! Bevar øjenkontakt, snak med hende, kom med små komplimenter og så videre.
Snak med dine venner om det! Hør hvad de tænker? Måske har de nogle råd og idéer?
Det kan jo være, at du prøver de her ting, og hendes følelser stadig ikke ændrer sig. Så er det desværre svært, at gøre meget mere. Måske bliver du ked af det og det er helt okay. Det kan også være, at du har brug for at gøre nogle ting, som kan hjælpe på de svære følelser. Hvis det når dertil, så har jeg 3 råd:
Tag en pause: Måske går I i samme klasse? Så er det okay, at du lige holder lidt afstand. Selvfølgelig ikke sådan, at det er ubehageligt for hende eller dig. Tag fx. en pause med at skrive eller snappe sammen, hvis I altså gør den slags.
Snak med vennerne om det: Kom ud med tankerne til vennerne! Og prøv bagefter, at få tankerne hen på noget andet sammen. Spil sammen, vær sammen og lad tanker glide væk.
Det er okay: Det kan gøre ondt, og det er okay at være ked af det. Det er vigtigt at lade følelserne komme ud, og få snakket med nogen om det.
Du har været stærk og spurgt om hjælp. Og jeg er ikke i tvivl om, at du har styrken til at undersøge det lidt mere. Jeg ønsker dig al held og lykke.
Kærligste tanker
BørneTelefonen