Brev
Forelsket i en på TV
Hej Børnetelefonen.
Jeg er vild ked af det. Det startede med at jeg så X-factor for nogle uger siden, og så kom der så en pige ved navn Elena ind og sang. Jeg vidste med det samme at der var noget specielt ved hende. Hun var bare så fantastisk dejlig og smuk, og hun havde bare sådan en unik og fantastisk personlighed, at jeg bare så godt kunne lide hende. Heldigvis gik hun videre til næste runde og næste runde igen.
Her i fredags gik hun så desværre ud (lige inden liveshows). Jeg blev bare så ked af det og rystet, og jeg vidste ikke hvad jeg skulle gøre. Jeg havde lyst til at græde. Hun var bare så sød og dejlig, og jeg har bare ALDRIG i mit liv set en pige som hende.
Her i de følgende dage har jeg prøvet at kontakte hende på Facebook men den siger bare at hun ikke kan modtage beskeder fra mig lige nu. Derfor har jeg så skrevet en sød lille besked til hendes forældre, hvor jeg fortæller hvor dejlig hun er, men de har ikke svaret.
Jeg ved godt det måske er lidt mærkeligt at jeg er forelsket i en jeg kun har set 3 gange på TV, men jeg er bare så ked af at jeg ikke kan se hende mere. Jeg har prøvet at få tankerne over på noget andet, ved at se film, spille computer og gå en lang tur, men det virker ikke.
Jeg føler mig nærmest deprimeret, og har ikke rigtigt lyst til noget. Skal jeg prøve at kontakte hende igen, fordi jeg har bare aldrig set en så sød pige som hende, og det kommer jeg nok ikke til igen.
Fa en (forelsket) 15-årig dreng
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng
Når man er vild med eller betaget af en person, kan det fylde rigtig meget i ens tanker. Nogle forestiller sig også, hvordan det ville være at være kæreste med personen.
Det lyder til, at du har overvejet, hvordan du kan forholde dig til alle de tanker – det er sejt gjort. Det kan være svært at kontrollere og det gør måske heller ikke noget, at du tænker på Elena? Det der kan være en udfordring ved at være vild med en fra TV er, at det ikke er ligetil at få kontakt og man kender heller ikke personen på samme måde, som man kender dem man ses med i hverdagen.  I ”Sofies Univers” er der et program om, hvordan det er at være forelsket i en kendt. Måske kan det være en hjælp for dig at høre det program? Programmet kan du finde frem til ved at trykke på det her link: https://bornetelefonen.dk/forelskelse-sofies-univers Nogle gange kan det være godt at høre om, hvordan andre oplever at være forelsket i en kendt og hvordan de håndterer det.
Du har både skrevet på facebook og sendt et brev. På den måde har du vist interesse. Du spørger, om du skal skrive igen. Måske kan det være en hjælp for dig at tænke over, hvad du tænker, at endnu et brev vil give?
Måske skal du se tiden an og se, hvordan du har det med det hele om noget tid. Jeg tænker, at Elena eller hendes forældre vender tilbage, hvis de har tid eller lyst til at snakke mere. Så det er nok en god idé at afvente om de gør det - ellers har du jo gjort, hvad du kunne for at skrive, hvordan du har det med det. Hvad tænker du om det?
Det kan være, at det vil være en hjælp for dig at tale med en kammerat om, at du er betaget af Elena. Det kan være, at din ven har gode råd til, hvad du kan gøre i den her situation. Hvem ville være god at tale med og hvornår vil I kunne tale?
At være forelsket i en anden kan fylde utrolig meget og give sommerfugle i maven. Det er helt normalt, at det kan fylde meget.
Kærlige hilsner
BørneTelefonen