Brev
Forelsket…
Hej børnebrev.
For 4 uger siden var jeg sammen med min bedsteveninde og vi skulle mødes med en af hendes venner, som hun havde gået på efterskole med. Hun fortalte rigtig mange ting om ham, at han røg hash og forklaret faktisk kun dårlige ting.
Vi skulle mødes med ham og en ven inde på staden og jeg ikke lige typen, som er inde på staden, men jeg ville gerne møde ham. Hun sagde, at jeg skulle være foreberet på, at han var virkelig grim.
Han kom så med sin ven og jeg tror, at jeg blev forelsket med det samme. Jeg synes ikke, at han er grim og jeg synes heller ikke nogen dårlige ting om ham. Jeg synes selvfølgelig, at det er ærgerligt, at han ryger hash, men det kan jeg jo ikke rigtigt gøre noget ved..
Når men.. Vi mødtes med ham hele weekenden og jeg kunne virkelig godt lide, at være sammen med ham og ville slet ikke hjem, når vi skulle afsted. Jeg fik hans nummer og vi begyndte, så at skrive sammen. Han spurgte om jeg ikke ville hjem til ham og sove og det ville jeg selvfølgelig rigtig gerne!
Jeg skrev så til min bedsteveninde, at han havde spurgt om jeg ville sove hos ham osv, også blev hun sur på mig, fordi hun ikke kunne finde ud af om hun før hen i tiden havde kunnet lide ham. Første gang vi mødtes med ham, så sagde hun, at det var helt fint, hvis jeg var intresseret i ham, men nu var det forkert.
Hun skrev lange beskeder til mig om, at hun ville blive ked af det og hun syntes det var mærkeligt. Jeg løg så overfor hende og sagde, at jeg ikke tog hjem til ham, men det gjorde jeg alligevel.
Det var rigtig dejligt, at være alene med ham og bare kunne nyde hans selskab. Han er slet ikke ligesom de andre fyre.. Vi begyndte så, at kysse og røre lidt ved hinanden osv ( vi havde dog ikke sex ). Jeg blev mere forelsket i ham og jeg ville bare være hos ham!
Han har så denne her eks kæreste, så han ikke ved om han savner hende eller bare savner det, at have et forhold ligesom, hvor man er bedstevenner. Jeg har sagt til ham, at jeg rigtig gerne vil have det samme, sammen med ham, men min veninde gør virkelig, at jeg tvivler på det hele tiden.. Hun siger, at han kun vil sin eks kæreste og jeg aldrig kan få ham. Det gør mig virkelig ked af det, da jeg virkelig er blevet så forelsket i ham.
Vi skriver og taler stadig sammen og han har sagt, at han gerne vil i seng med mig og jeg vil også gerne med ham.. Jeg er bare bange for, at gøre det med ham, hvis han nu ikke vil ses med mig mere bagefter… Jeg tænker på ham hele tiden og savner ham, når vi ikke er sammen! Jeg føler mig virkelig forvirret og jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre??
Knus…
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Jeg kan godt høre, at du er rigtig betaget af / forelsket i den dreng, og I har jo også haft en meget tæt og særlig nat sammen, som lyder til at have været rigtig dejlig. Og nu vælter følelserne så omkring i dig, fordi du får så modsatrettede signaler fra ham - og fra din veninde. Jeg kan godt forstå, du er i tvivl om, hvad du skal gøre lige nu.
Det lyder som om, din veninde stadig har følelser for ham, selv om det ikke lige var sådan, det lød, da hun fortalte om ham, før I skulle mødes med ham... Måske var det fordi hun stadig har følelser for ham, at hun prøvede at gøre ham mindre attraktiv i dine øjne...? Ind imellem kan det ske, at man først rigtigt får øje på det, man vil have, når man ikke kan få det... Forstår du, hvad jeg mener?
Samtidig lyder det også som om, din veninde gerne vil beskytte dig, så du ikke risikerer at blive såret over ham, hvis han ikke er i stand til at slippe sin ekskæreste endnu. Hun kender ham jo fra efterskolen og har måske sine gode grunde til at være bekymret.
Jeg kan godt forstå, hvis det er svært for dig at gennemskue, hvad din venindes bagtanker i virkeligheden er, men du kender hende bedst, så du kan bedst mærke, hvad der føles mest rigtigt... Mon du ville kunne forklare hende, at det forvirrer dig lidt, når hun sender så blandede signaler?
Men uanset advarsler er du jo meget forelsket lige nu, og det er det næste område, hvor du skal mærke rigtig godt efter. Jeg fornemmer, at du er ret god til at passe på dig selv, f.eks. nu hvor du er lidt tilbageholdende i forhold til, om du vil gå videre til at have sex med ham. Ekskæresten spøger stadig i baggrunden, og du føler dig usikker på, hvor du har ham, men samtidig er kan du slet ikke holde op med at tænke på ham...
Det er jo sådan, at når man kaster sig ud i en forelskelse, sætter man noget på spil. Sit hjerte om man vil. Man giver i hvert fald noget af sig selv og bliver sårbar, og det er nok netop en del af det, der får det hele til at sitre... Men om du skal kaste dig ud i det eller skynde dig væk, kan jeg ikke beslutte for dig. Det skal du selv mærke efter...
Måske kan du være ærlig overfor ham og sige til ham, hvordan du har det. At  duikke føler dig sikker på, hvor du har ham... Og at du har brug for, at han lægger sin ekskæreste bag sig, hvis I skal være sammen... Eller at du har brug for tryghed på en anden måde? Vil du kunne forklare ham, hvad du gerne vil have, han skal gøre eller ikke gøre?
Jeg håber rigtig meget, du finder frem til det, der føles mest rigtigt. Og at din søde veninde vil støtte dig i dit valg, selv om du måske vælger at gøre noget, hun fraråder...
De bedste ønsker fra BørneTelefonen