Brev
forelskelse og kærlighed
hej. jeg har et stort problem : jeg er bange for at jeg er en stalker !.
Jeg blev forelsket i min meget smukke tennislære. Min lære fik så stress og gik a. med det samme var jeg knust og begyndte at se efter ting på internettet om hende. Det udviklede sig jeg søger hendes navn og er tenniskampe på youtube med hende og billeder af hende på nettet og har nogle downloadet på min computer fordi hun er meget smuk.
jeg spørger ind til hende hos min nye lære der kender hende . engang lavede hun en facebookblok om hende. jeg skrev smukt til et billede og spurgte hende over chat om det er rigtig at hun er med i en rigtig god tennisgruppe og om hun har det godt. jeg lover det var det eneste jeg gjorde !. men så blokkerede hun mig !!!!!!!.
jeg er meget bange for at hun syntes jeg stalker hende hun har gjort alle de rigtige ting om hvordan man skiller sig af med en stalker!. please hjælp mig jeg har brug for at vide om jeg skader hende eller er en stalker
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 Tak for dit brev. Jeg håber, at jeg med mit svar måske kan hjælpe dig lidt videre, så du ikke skal fortsætte med at tænke på episoderne med din tennislærer. For selvom du måske har været lidt ”nysgerrig”, så vil jeg ikke kalde dig for en ”stalker”. En ”stalker” er en person, der er sygeligt optaget af en anden på en sådan måde, at man forfølger velkommende. Når jeg læser dit brev, lyder det meget til, at du "bare" har været betaget af din tennislærer. Når man er betaget af et andet mennesker eller måske endda forelsket, vil man automatisk komme til at opsøge forskellige muligheder for at se personen. Du skriver fx, at du har søgt efter hende på internettet og downloadet forskellige billeder af hende. Derudover har du også kommenteret og skrevet til hende over Facebook. For 10 år siden ville man måske sige, at du havde ”stalket” hende, men ikke i dag. I dag er privatlivet blevet mere offentligt pga. internettet og måske især Facebook. Det er med andre ord lettere at komme tættere på mennesker uden deres ”tilladelse” i dag. Når man ”blokerer” folk fx på facebook, kan det være en måde at værne om sit privatliv.  I dit tilfælde er der tale om en "ulige" relation, fordi jeres forhold er et elev/træner-forhold. Måske har din gamle træner følt, at hun ikke har haft lyst til at dele så meget af sit privatliv med en tidligere elev - og det er vigtigt at acceptere. På Facebook deler vi nemlig rigtig meget, og indimellem har man brug for at ”rydde lidt op” og vælge ud, hvem man er i kontakt med via Facebook. Det er altså en måde at sige fra på. Derfor er det også vigtigt, at du respekterer det – og ikke forsøger at tage kontakt til hende igen. Ud fra det du skriver, vil jeg bestemt ikke mene, at du har "skadet hende", men hvis du ikke respekterer hende valg, risikerer du, at hun vil komme til at opfatte dig som en "stalker".  Selvom det kan være rigtig svært, når man i noget tid har fulgt så meget med i en anden persons liv, fx en person, som man ikke rigtig kender eller ikke længere har en relation til, kan det være meget rart for en selv, hvis man forsøger at undgå at fortsætte med at søge efter personen på nettet. Efter noget tid vil det sikkert være meget lettere at lade være med at ”følge med i hendes liv” – og når du bruger tiden på noget andet, vil du måske også opdage, at der heldigvis også er mange andre mennesker omkring dig, som – når du lærer dem lidt bedre at kende – er lige så interessante som din tidligere tennistræner.  Afslutningsvis vil jeg lige knytte en kommentar til det med, at du skriver, at du "blev forelsket" i din smukke tennistræner. For selvom det kan være lidt svært at skelne mellem det at se op til et andet mennesket/være betaget af en person og være forelsket, så er det vigtigt at huske, at selvom du lige nu er ked af det, så er der håb forude - du skal bare give dig selv den tid, du har brug for. Hvis du har lyst, kan du læse mere om forelskelse på vores hjemmeside: Læs om forelskelse >>.   Jeg håber, at mit svar måske har hjulpet lidt? Hvis ikke, så er du altid meget velkommen til at skrive eller ringe til BørneTelefonen på 116111.  De allerbedste hilsner BørneTelefonen