Brev
følelse problem
heyy
der er ham her drengen som er min eks som jeg har følelser for som jeg bare ikke kan mistet har haft en kæreste efter ham men det var svært at være i fordi jeg stadig har følelser for min eks jeg har lidt til at være sammen med ham hele tiden og det gør ondt hver gang han afviser mig det gør ondt at vide at han ikke har det på samme måde vi skriver dog sammen og han ved også godt at jeg ikke kan mistet mine følelser for ham
hvad skal jeg gør
vh den forvirret pige
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Mange tak for dit brev. Jeg kan sagtens forstå, at det kan være svært at komme videre, hvis man stadig har følelser for en person. Jeg skal gøre mit bedste for at dele mine tanker med dig.
Selvom personen ikke har de samme følelser for én længere, kan det være rigtig svært at give slip, når man selv har følelser i klemme. Her på BørneTelefonen snakker jeg med andre unge, som kan have svært ved at give slip på sin eks. Det fortæller jeg dig, fordi det kan være rart at vide, at du ikke er den eneste. Jeg oplever dog at man godt kan komme videre fra sin eks – selvom det ikke kan føles sådan nogle gange.
Aller først vil jeg huske dig på, at det er helt okay at være ked af det. Husk at acceptere følelserne. De er i dig, fordi du har været modig nok til at lukke et andet menneske ind i dit liv.
Når man har svært ved at give slip, er det en rigtig god idé at distrahere sig selv. Måske har du en hobby, nogen gode venner, en familie eller en fritidsinteresse som du kan bruge tid på? Som du selv siger så fint, kan det være svært at starte et nyt forhold, hvis man stadig har følelser for sin eks. Derfor kan det være en hjælp at distrahere sig selv. Når man får tankerne over på noget andet og fx er sammen med sine venner, så får man det ofte også hurtigere bedre igen.
Måske du også skal overveje at fjerne din eks fra sociale medier. Det kan være en hjælp, så man ikke hele tiden bliver konfronteret med hinanden. Selvom det kan virke som et stort skridt, så er det et godt skridt at tage.
Et andet godt råd er at tale om det. Det kan hjælpe rigtig meget at få sat ord på alle de svære tanker og følelser. Måske har du en forælder, en bedsteforælder, en lærer eller en helt anden du kan tale med? Hvis det er svært at starte samtalen, kan du måske vise personen dit brev og mit svar. Vi ved fra andre, at det kan være en hjælp.
Mit næste råd er at passe på dig selv. Måske har du nogle ting i din hverdag, som du bare elsker at lave? Måske ser du en bestemt tv-serie du synes er rigtig god? Eller måske elsker du et langt varmt bad og en kop te? Det kan være rart at bruge mere tid, på de ting som gør én glad i hverdagen. Selvkærlighed kan hjælpe til at finde lidt ro i de kaotiske følelser.
Mit sidste råd er du måske kunne stoppe med at holde kontakten med ham – det kan også bare være i et stykke tid. På den måde kan du skabe lidt distance til ham og med tiden også få distance til de følelser du i klemme. Kan du mon følge mig i den tanke?
Jeg håber meget, at mit svar er en hjælp. Ellers er du også altid meget velkommen til at ringe eller skrive ind på 116111. Så ser vi på, hvordan vi ellers kan hjælpe dig.
Kærlige hilsener
BørneTelefonen