Er jeg bøsse?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du,

Tak for dit brev.

Det er et meget relevant emne du tager op og du er bestemt ikke mærkelig eller anderledes. Der er mange, både drenge og piger, der i løbet af teenageårene kan føle sig i tvivl om deres seksualitet. Jeg tænker at du måske kan komme til at føle dig mærkelig eller anderledes fordi det er de færreste der snakker åbent om det. Derfor er det også rigtig godt at du skriver herind med dine tanker og spørgsmål.

Jeg tænker at det du beskriver i forhold til din bedste ven, ligeså meget handler om at I har et meget stærkt venskab som du sætter pris på, og måske kan det være medvirkende til at du føler dig tiltrukket af ham. Det er ikke unormalt at have en følelse af kærlighed til en bedsteven, men det er ofte mere italesat hos piger. Vil det mon hjælpe dig at tale med din ven om dine følelser? Måske han har det på samme måde som dig? Det virker til at I har et rigtig tæt forhold og han også er meget glad for dig.

Når man både er tiltrukket af piger og drenge på samme tid kaldes det bisexualitet. Det er ikke unormalt og du er på ingen måde den eneste der oplever at være tiltrukket af begge køn. Jeg tænker at det er vigtigt at du accepterer at det er sådan du har det lige nu, og at det er helt i orden. Dine følelser kan nå at ændre sig med tiden, og som du selv skriver er det kun din bedste ven du har oplevet at være tiltrukket af udover piger. Det er vigtigt at du ved at der ikke er noget forkert i at have det sådan som du har det, og at du samtidig befinder dig i en alder hvor mange oplever en usikkerhed i forhold til sig selv og sin seksualitet. Ofte er det noget der ændrer sig med tiden, men det bedste du kan gøre er at anerkende dine følelser omkring det lige nu. Ofte kan det hjælpe at tale med nogen om det. Mon det kunne være en idé for dig at tale med en voksen eller evt. en ældre søskende om dine følelser og tanker?

Jeg kan også anbefale du går går ind på www.sexlinien.dk og fx i søgefeltet skriver seksualitet, her vil du kunne læse om, som jeg har skrevet, at det er helt normale tanker og følelser du har. Håber det kan give dig tryghed, så du ligesom din ven kan nyde livet og være glad for lige præcis den du er.

Jeg håber du fik svar på dine spørgsmål. Husk at du altid er velkommen til at skrive til os igen, eller til at ringe til Børnetelefonen på 116111 og tale med en rådgiver. Det er anonymt og gratis.

De bedste hilsner

Børnetelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?