Brev
Droppet pga nøgenbillede?
Kære BB
Jeg står i et i nogens øjne ikke særlig stort problem, men det fylder en dem for mig. Men jeg sendte forleden dag et billede af mig, hvor jeg kun sidder i trusser, og så holder jeg over mine bryster, til en dreng jeg har flirtet ret meget med.
Vi har også snappet en del, og det virkede enormt meget som om han også kunne lide mig. Men efter jeg havde sendt ham billedet, var han virkelig sød overfor mig (det var han selvfølgelig også før). Han virkede enormt interesseret i mig, og jeg i ham.
Men så noget tid efter (en time eller lignende), skrev han til mig, at han bare synes at vi skulle være venner. Hvilket jeg fuldt ud respeterer, jeg har nemlig aldrig rigtig kunnet lide ham, han skulle ligesom bare være en ‘reebound-guy’ for en fyr jeg enormt godt kan lide, men kan lide en anden.
Men problemet er sådan set bare at jeg føler mig rigtig billig nu. Jeg plejer nemlig aldrig at sende sådanne billeder…
Jeg håber meget i vil hjælpe mig
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 14
Det lyder som om at du har haft en dejlig flirt, men måden jeres flirt stoppede på, har desværre gjort, at du sidder tilbage med ærgerlig følelse. Det er synd, fordi du har intet gjort forkert!
Du skriver, at du føler dig billig, men hvad betyder det ord egentlig? – betyder det, at man er nem at komme I seng med? eller nem at få nøgenbilleder af? Jeg tænker ikke, at du er billig. Jeg tænker i stedet, at har sendt et billede til en flirt, som du stolede på. Det gør dig ikke billig. At sende billeder over snapchat, eller andre sociale medier, er for nogen unge blevet en del af det at flirte.
Det er også forståeligt, at når man måske føler sig ked af det, at man kommer til at søge bekræftelse et andet sted, ligesom du beskriver det hos din ”rebound-guy”.  Ofte sker der bare det, at når man søger at udfylde det tomrum, som en anden skulle have udfyldt, så efterlader det en endnu større følelse af tomhed, og jeg tænker det er den du måske også mærker nu? Samtidig bliver denne følelse også forværret idét du oplevede en afvisning på et meget sårbart tidspunkt.
Når man sender et billede, som du har sendt, er det fordi man tør at blotte sig selv for en anden. I sådan en situation er man ekstra sårbar, og derfor kan jeg godt forstå, det kan være svært at få en afvisning lige på dette tidspunkt.
Men det lyder samtidig som om, du er afklaret med hvad afvisningen betyder for dig, og den måske faktisk ikke betyder så meget, fordi du har flere følelser for en anden. Hold fast i det!
Det som i stedet kommer til at betyde noget er, at du måske føler dig ramt på din værdighed – du er kommet til at føle dig billig. Men jeg synes, at du stadig har hele din værdighed i behold, og du har ingen grund til at skamme dig eller føle dig billig. Jeg synes ikke du skal fortryde din handling, for du har i virkeligheden gjort dig en vigtig erfaring. Du skal huske på at der er ikke noget forkert i at sende et billede, men samtidig er det er sundt at man finder ud af sine egne grænser, og øver sig i at flirte. På den måde finder man også en måde hvor man giver det af sig selv man gerne vil, men også stadig passer på sig selv. Jeg håber, at du får godt med dig selv igen, og kan få fyren til at slette det billede, du sendte - så du ved, at forholdet er helt slut.
Jeg ønsker dig alt held og lykke fremover!
BørneTelefonen
Hvordan er dit digitale fællesskab?
Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.
Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.
Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!