Brev
Dårlig til at score
Hej brevkassen
Jeg er virkelig dårlig til at score piger og har mange tanker, hvordan jeg lige skal komme i gang med det.
Jeg 18 år og går pt. i 2.g på gymnasiet.
Det med at score, har aldrig været min stærkeste side. Jeg kan sagtens snakke med piger og har også gode veninder fra efterskolen, men det er også stort set det.
Har ikke rigtig haft mit første kys, hvilket jeg synes er ret pinligt.
I folkeskolen havde jeg ikke rigtigt et behov for at score og det var ikke noget jeg tænkte så meget over. Da jeg kom på efterskole skete der lidt og jeg mødte en sød pige. Men det blev aldrig til noget, nok fordi vi begge var meget dårlige til at tage initiativ til noget, selvom vi gerne ville. Det har jeg ærgret mig over en del efter og jeg ville ønske at jeg havde turde gøre noget mere.
Men jeg også bare virkelig blevet i tvivl om hvordan man lige score og hvordan jeg få prikket hul på det. For selvom det ikke fyldte så meget i folkeskolen og på efterskolen, er det virkelig begyndt at fylde meget siden jeg kom i gymnasiet.
Mine venner, snakker meget om piger og de synes også jeg skal komme i gang, hvilket jeg også vildt gerne ville. Men ved ikke lige helt hvordan. Jeg har i lang tid gerne ville komme i gang med det, men der er ikke rigtigt sket noget.
Jeg tror også jeg føler mig lidt stresset over det, fordi jeg føler mig bagud i forhold til andre på min alder og føler mig også lidt forkert når det kommer til at score piger.
Jeg har flere gange været i byen med mine venner og også til en del gymnasiefester. Her tænker man jo umiddelbart, at der er rig mulighed for at score, men jeg har fået en ide om, at jeg ikke kan finde ud af det og synes det er enormt grænseoverskridende at kaste mig ud i det.
Jeg har svært ved at finde modet til at gøre det. Jeg er generelt rimelig flov over det hele og jeg føler ikke jeg kan snakke med nogen om det.
Håber i kan give nogle råd og hjælpe mig med at komme i gang med at score.
Dreng, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du på 18 år,
Jeg kan godt forstå, at du gerne vil prikke hul på det med at score. Det er virkelig en god måde at beskrive, hvordan du har det lige nu.
Det lyder næsten som om, at der har vokset sig en kæmpe boble op omkring dig. Fyldt med tunge tanker om, hvordan man scorer og om du kan lære det. Derfor er det også rigtig godt, at du skriver. På den måde kan jeg måske hjælpe dig på vej.
Først har jeg lyst til at fortælle dig, at du langt fra er alene. Mange skriver til os med samme tanker og oplevelser som dig. Det er ikke rart at føle sig udenfor eller bagud.
Det er ofte det samme som går igen i andres breve og nu også i dit. En følelse af, at det er pinligt eller flovt, når man ikke har prøvet det samme som sine kammerater. Mange beskriver også en voksende bekymring for, om man overhovedet kan finde ud af det.
Nogle gange frygter unge også at der er noget galt med dem. Det er faktisk rigtig synd, når man tænker på, at der er rigtig mange, der har det ligesom dem. Men det kan være rigtig svært at huske, når man er i en gruppe, hvor de andre virker til at have let ved det. Jeg kan godt forstå, at du gerne vil være med. Det lyder også som om, at der er meget fokus på det fra dine venner. Derfor forstår jeg også godt, at det fylder meget.
Problemet er bare, at jo mere pres vi oplever, jo sværere kan det føles. Tænk bare på en eksamen. Måske man har forældre, der forventer et godt resultat. Måske man har høje forventninger til sig selv. Nogle gange er det rigtig rart at mærke forventningerne, fordi det gør os spændte, når noget er på spil. Andre gange bliver det et pres, der betyder at man kan gå helt i stå, fordi man vil klare sig godt.
Nu ved jeg ikke, hvordan du har det med eksaminer. Men måske du kan genkende følelsen af, at det både kan være spændende og føles som et pres?
Når jeg læser dit brev, tænker jeg at du har nogle forventninger til dig selv og at du spejler dig i andres forventninger og måde at gøre det på. Jeg kan godt forstå, at du oplever det, fylder meget. Ligesom jeg også godt kan forstå, at du er nervøs for at prikke hul på det og kaste dig ud i det. Det må føles vildt grænseoverskridende, for hvad nu hvis du giver den max gas og det stadig ikke går? Måske det er sådanne tanker du også sidder med somme tider?
Dit brev er fyldt med vigtige ord fx Turde, modet og initiativ. Fra én, der ikke selv føler han kan score, så er det tydeligt, at du har helt styr på, hvad der skal til, for at kaste sig ud i det.
Du fortæller, at du er god til at tale med piger og har en rigtig god veninde. Det får mig bare til at tænke, at du allerede kan noget, som rigtig mange har utroligt svært ved. Nemlig at kunne få gode relationer og have gode samtaler.
Så langt så godt. Nu skal du til at tage skridtet videre, så du kan finde modet til at turde at sende andre signaler. Du skal tage initiativ til at samtalen ændrer karakter. Men frem for at se det som et stort skift i dit liv, kan det måske være bedre at tage det helt stille og roligt. Tage et skridt ad gangen, til du med tiden bliver tryg ved det.
For at tage presset lidt ud af det, kan du måske øve dig og se det mere som en øvelse for dig selv. Det betyder selvfølgelig ikke, at du skal øve dig på mennesker og holde pigerne for nar. Men mere, at du tager små skridt og prøver nogle ting af, for at se om det føles godt for dig og den du er interesseret i.
Ting du kan prøve:
• Vis med sit kropssprog, at du gerne vil den anden. Fx ved at kigge dem ind i øjnene og holde øjenkontakt. Måske røre hende på armen, når du taler med hende. Give en krammer når du ser hende og når du siger farvel til hende.
• Vis interesse i hende ved at spørge ind til hendes interesser og planer. Du kan fx spørge ind til om de har haft en god opvarmning eller om de regner med at tage videre efter festen.
• Spørg om hendes nummer og skriv til hende.
En strategi kan også være, at man bare er helt direkte. Det kan man gøre ved, at man siger: “Jeg synes du er virkelig sød” eller “jeg har virkelig meget lyst til at kysse dig lige nu”. På den måde er man ikke i tvivl om den andens intention. For nogen er det meget nemmere end at gå og prøve at tyde den andens signaler.
Du kan måske også finde noget inspiration i vores scoreguide. Vi har også denne video om at score. Måske det kan hjælpe dig!
Det er helt okay, at man prøver forskellige ting af for at finde ud af, hvad der virker for en selv. Men det kan også blive forvirrende, hvis man føler man skal spille et spil eller være noget man ikke er. Derfor er det også vigtigt at huske på at lytte til sig selv og mærke sine egne grænser. Ligesom man skal huske andres.
Men det er måske også vigtigt at huske sig selv på, hvorfor man egentlig gerne vil score. Det kan være rigtig sjovt score, og give meget selvtillid, når det lykkes.
Somme tider kan det endda være sjovt at score bare for at score. På den måde kan man også føle sig som en del af gruppen, når vennerne taler om en god fest for eksempel. Sådan er det også for mange piger.
Dét, at have lyst til at score kan også handle om at man gerne vil score den rigtige. Måske man bare gerne vil finde den søde pige, der passer godt til én. Du skriver, at du ærgrer dig over, at det ikke blev til mere med pigen på efterskolen.
Måske det kan hjælpe dig at tænke over om du helst vil score mange eller score den rigtige for dig. Der er ikke noget der er bedre end det andet. Du bestemmer helt selv, hvad du helst vil. Men måske det gør det lettere for dig at vælge næste skridt, hvis du ved hvad du gerne vil.
Hvis du bare gerne vil score, handler det måske netop om at prøve forskellige ting af og øve dig. Hvorimod det måske er okay, at du ikke score en masse, hvis du alligevel mere leder efter kærligheden. Giver det mening?
Jeg håber, at du har nogle nye idéer til hvad du kan gøre. Måske du endda har fået mod til at prøve nogle nye ting af. Det håber jeg.
Jeg håber også, at du med mit svar kan se, at du gerne må tale om det og gerne må bede om hjælp. At du ikke er alene om at synes det er svært.  Det er så tydeligt, at du har så mange gode tanker om, hvad der skal til. Du kan allerede så meget og derfor er det måske også på tide, at du prøver at slukke lidt for tankerne og kaster dig ud i det. Måske det endda kan blive sjovt!
Kærlig hilsen BørneTelefonen