Brev
crush på en pige
Hej jeg går i 8 klasse og jeg har en crush på/over en af vores klasse piger og jeg vil gerne sige det til hen men jeg kan det ikke fordi hun er en af min venners Eks.
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år
Det lyder dejligt at have et crush på en sød pige. Jeg kan godt forstå, at du synes det er lidt svært, at finde ud af hvad du kan gøre, når hun er din vens ekskæreste. Jeg vil meget gerne prøve, at komme med et godt råd!
Når nu du skriver at hun er din vens ekskæreste, så bliver jeg lidt nysgerrig på at vide hvor tætte du og din ven er. Jeg bliver også nysgerrig på at vide hvem af dem der mon slog op. Grunden til, at jeg tænker på de ting er, at det nok har betydning for hvordan din ven vil have det med, at du er vild med hans ekskæreste.
Uanset hvad, så er der ikke nogen som ejer hinanden, men det kunne godt være, at du skal fortælle det til din ven på et tidspunkt. Du kan jo starte med, at lære pigen ordenligt at kende, og bruge en masse tid med hende. Hvis du så kan mærke at det udvikler sig mellem jer, så kan du forklare din ven, at du altså er blevet glad for hende.
Når man får et crush på en person eller bliver forelsket, kan det føles svært at få fat på den person, som man tænker på. Derfor kan det være en god ide at lave noget sammen – sport, gruppearbejde eller andre ting, så du kommer tættere på den person, du har i tankerne. Hvilke ting kan du komme i tanke om, som bringer dig tættere på hende?
Jo tættere du kommer på personen, jo flere chancer får du for at fortælle lidt om, hvad du føler for personen. Start stille og roligt med at afsløre, at du har det virkeligt rart sammen med personen, at du har glædet dig til at se personen osv.
Derefter kan du mærke efter, hvordan personen reagerer. Hvis personen også virker positiv overfor dig – så kan du afsløre lidt mere af dine tanker og følelser. Mærk efter hvordan personen reagerer. Hvis personen igen virker positiv og måske også siger noget positivt til dig, så kan du tage et skridt til… på den måde kan man nærme sig hinanden.
Kunsten er at tage små skridt og mærke efter, hvordan den anden reagerer. Så kan man også bedre trække sig tilbage, hvis den anden ikke virker så interesseret lige nu – uden at det forhold man har som venner bliver akavet.
Når du har fundet ud af om der kunne være nogle følelser fra pigens side også, kan du tage en snak med din ven og forklare ham dine følelser. Måske bliver han lidt ked af det i starten, og synes at det er irriterende. Det er okay hvis han bliver det, for han har måske også følelser i klemme. Det kan også være at han synes det er helt fint. Uanset hvad, så kan du prøve at være den ven for ham, som du altid har været, og forklare ham hvad han betyder for dig. Så vil det måske lykkedes jer, at bevare et godt venskab.
Det er rigtig godt af dig, at du tænker på hvordan din ven har det. Det er en god styrke at have forståelse for andres situation, mens man gør det bedste for sig selv.
Jeg håber at du kan bruge mit svar, og at du finder ud af det med både dit crush og din ven.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen