Brev
Angst for at kæreste er utro igen
Hej Børnetelefonen.
Jeg er kæreste med den sødeste dreng der er. Men mit problem er at han har været mig utro, og jeg kan simpelthen ikke komme over det. Vi kom sammen i slutningen af 2017, og jeg vidste godt dengang at han var noget af en “player”, eller hvad end man kalder det. Men jeg troede han ville stoppe med at flirte med andre piger og skrive klamme beskeder med dem efter vi kom sammen. Jeg havde selvfølgelig tiltro til ham fordi jeg elsker ham. Men i september fandt jeg ud af at han ikke var stoppet. Overhovedet. Vi sad sammen og jeg lånte hans telefon fordi jeg havde en tanke om at han gjorde det. Og det gjorde han så. over 30, måske 40 forskellige piger havde han skrevet sammen med siden vi kom sammen. Alle mulige beskeder om sex og den slags. Jeg fik et ubehageligt angstanfald og han kunne med det samme se at det han havde gjordt, var meget forkert. Han begyndte også at græde, rigtig meget endda fordi han virkelig indså det han havde gjordt, og hvor stor en effekt det havde på mig. Det er nu 5 måneder siden og jeg får stadig ubeskriveligt slemme angstanfald når jeg ser at han er blevet venner med nogle pæne piger på facebook eller når jeg tænker for meget på det. Jeg kan ikke styre det, og det ødelægger alt fra skolen til vores forhold. Han bliver sur og ked af det når jeg nævner noget om det til ham eller spørger om han ik kan slette den pæne pige han er blevet venner med. Han forstår nok ikke hvor slemt jeg har det efter jeg fandt ud af det, og det er stressende for os begge.
Håber virkelig nogen kan hjælpe. Jeg har virkelig brug for det:)
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 15 årige pige
Tak for dit brev. Det er godt, at du skriver til os, for det lyder ikke rart som du har det. Du beskriver, at du får angstanfald, når du ser, at din kæreste er blevet venner med pæne piger på Facebook. Disse anfald startede da du læste på din kærestes telefon og fandt ud af, at han skriver sammen med mange piger. Angstanfald kan være en alvorlig ting. Det skal du ikke gå alene med. Mon du har snakket med andre end din kæreste om det? En veninde, en forælder eller en anden god voksen?
Du skriver at din kæreste har oplevet dine angstanfald og blev ked af det. Det har dog ikke efterfølgende ændret på hans tilgang til andre piger.  Det er forståeligt, at du synes det er ubehageligt, at han har de meget intime samtaler med en masse andre piger og at dette påvirker både din skolegang og jeres forhold. Selvom du vidste, at han var en Player tænkte du, at han ville ændre sig. Desværre er det ikke sket, og det virker til at man som Player ofte kun tænker på at få opfyldt egne behov. Dette vil du ikke kunne ændre, men du vil have mulighed for at ændre nogle betingelser for dig selv. Det første skridt har du taget – nemlig at skrive til os.
Jeg tænker, at det er vigtigt at du passer på dig selv. Tænk over om han egentlig har tænkt sig at ændre sig til den kæreste, du gerne vil have? Det er ikke sket endnu, og du har det så dårligt med det, at det fylder for meget og påvirker dig for meget.
Jeg håber, at du helt alvorligt tænker over, hvad dit forhold med ham gør ved dig. Måske kan du læse dit brev, som var det din bedste veninder der havde skrevet det. Hvad mon du ville råde hende til? Kunne du sætte dig ned og skriv en liste med alle de gode og dårlige ting i forholdet. Vurdér bagefter om, du vil blive i forholdet eller slutte det.
Jeg tror: Hvis du bliver, så fortsætter det som det hele tiden har været. Slutter du forholdet og siger fra, er du et på vej til at få det bedre. Det kan godt være, at du bliver ked af det, men samtidig kan der også dukker lettelse op, som man også kan komme til at græde over. Der kan gå noget tid med at være trist over det, men jeg tænker, at du skal øve dig i at få dit fokus og tanker på noget andet – måske en anden? Du kan have brug for at lukke helt ned for ham, så du ikke bliver ved med at tjekke, hvem han er nu er venner med eller sammen med. Giv plads til dit eget liv, de behov du har og med tiden en kæreste, som er der for dig. Lyder det helt skørt?
Du har forskellige muligheder for at snakke med nogen om det, som ikke er familie eller venner.  Mon du kender www.Headspace.dk ? Her kan du SMSe, chatte, ringe  eller møde op og tale med en voksen, som dagligt hjælper mange unge, der som du, er i en svær situation.
Hvis du har tillid til din læge, vil det også være en mulighed at tale med ham eller hende. Lægen vil vide hvordan du kan få hjælp. Hos skolepsykologen på din skole kan du ligeledes få hjælp.
Du er altid velkommen til at skrive til os igen, men du kan også chatte eller ringe på Børnetelefonen på 116 111. Vi er altid parate til at hjælpe dig.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen