Brev
Aldersforskel
Hej jeg er en pige på 15 som er begyndt at skrive lidt med en på 20,
vi har mødes og synes bare vi havde en super god kemi og det var lidt at snakke med ham. mit dilemma er bare vis jeg skal sige det til min mor, hvordan skal jeg gøre og hvordan regeret hun.
Det vil lige sige at jeg snart bliver 16.
Kærlig hilsen den forvirrede pige
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige
Hvor er det godt du skriver. Her på BørneTelefonen høre vi tit fra unge der har mange spørgsmål om kærlighed så du er bestem ikke alene om at være forvirret.
Det lyder som om du har fundet en meget rar dreng/ung mand at snakke med selv om der er forskel på jeres alder. Det er godt at i starter med at lære hinanden at kende.
Jeg fornemmer du godt er klar over at forskelle måske er lidt stor, og det er derfor du er bekymret for din mors reaktion? Håber det er rigtigt forstået.
Du spørger, om hvad du kan gøre hvis du skal snakke med din mor om ham og hvordan hun vil regere.
Nu kender jeg jo ikke din mor men jeg tænker hun måske vil blive glad for at høre at du han mødt én, du godt kan lide.
Jeg kan dog forestille mig at hans alder måske vil få hende til at undre sig, da man ser meget forskelligt på 15/16-årige og 20-årige.
Selv om der ikke er mange år mellem jer og i jo sagtens kan have meget tilfældes.
Et sted du kan starte, er ved at skrive ned hvad der gør, du kan lide ham (og måske hvordan i mødtes).
På den måde har du noget at snakke ud fra når du skal fortælle din mor om ham.
Du kan eventuel tage hans alder som det sidste så hun kan danne sig et billed af ham ude at det faktum forstyrre.
Det vil være en god ide under samtalen at prøve at bevare kontrollen over din følelser hvis den ikke går som forventet.
Du kan ikke forvente at din mor ser ham på samme måde som du gør. Men forhåbentlig kan hun forstå hvorfor, du vil mødes med ham.
Før du tager samtalen med din mor, kan du måske snakke med ham om, hvad han tænker om det. Så kan han måske sætte nogle ord på jeres forhold som du kan bruge til at vise din mor, hvordan han er.
Du kan også sætte en dato for din samtalen og så inviter ham hjem ugen efter så kan du nævne for din mor at hun kan få mulighed for at møde ham.
Du for lige nogle links til steder der måske også kan hjælpe
Privatsnak
de er fra 10-15 år
Sexlinien
de er fra 15-25
Begge steder kan også give råd om kærlighed da du ligger lige på grænsen og snart er 16 så synes jeg du skulle have begge.
Håber du kan bruge mine svar og at de giver dig nogle idéer til hvordan du kan få snakket med din mor.
Til sidst er det vigtigt for mig at sige: Nu har du jo skrevet til BørneTelefonen – derfor er jeg nødt til at nævne, at du ikke kan have et forhold til den 20-årige, hvis han er din træner, din lærer eller på andre måder har ansvar for dig. Men det ved du sikkert allerede.
Jeg ønsker dig held om lykke og håber du bliv lidt mindre forvirret.
Du er altid velkommen til at skrive ind igen eller ringe til BørneTelefonen på 116111, hvor der sidder voksne klar til at snakke.
Hilsen BørneTelefonen