Brev
Det første kys
Kære Børnetelefonen
Lige her på det seneste er jeg begyndt at ses med en dreng, Vi har mødtes syv ti gange nu skiftevis hjemme hos mig og ham eller gå tur.
Vi har hygget os ret meget, og har også været lidt fysiske tætte som f.eks. givet Tæt krammer lagt hoved på den anden skulder og holdt lidt i hånden. Men heller ikke mere end det. Og det det der udfordre mig en lille smule. Fordi jeg har ret meget lyst til at kysse ham, og jeg er slet ikke bange for at han ikke også har lyst til at kysse mig!
Men jeg ved bare ikke hvornår Det rigtige tidspunkt er der.
Jeg er nervøs for at gøre det på et tidspunkt hvor det bliver akavet og jeg ved ikke hvordan jeg skal få det ind naturligt når vi er sammen. Så mit spørgsmål er hvordan får man Sit første kys til at virke naturligt og gøre på det helt rigtige tidspunkt?
Som bonusinfo har jeg heller aldrig prøvet at flytte med en Dreng på på den måde eller fået mit første kys endnu så det er jeg også spændt på om jeg overhovedet kan finde ud af af😭
Kh En nok forelsket 7. Klasse pige
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Dit brev er blevet anonymiseret, så man ikke længere ved, hvad drengen hedder.
Kære lidt forelskede pige.
Tusind tak for dit modige brev. Du har skrevet til os, fordi du er begyndt at ses med en dreng, og I har haft nogle hyggelige stunder sammen. I har mødtes flere gange, både hjemme hos hinanden og ude på gåture. I har været lidt fysiske med hinanden, som at give tætte krammere, lægge hovedet på hinandens skulder og holde lidt i hånd. Nu er du i tvivl om, hvornår det rette tidspunkt er for jeres første kys, og hvordan du kan få det til at virke naturligt.
Det er helt normalt at være nervøs for det første kys, og det er dejligt at høre, at du føler dig tryg og godt tilpas med ham. Her er nogle tips til, hvordan du kan gøre det første kys mere naturligt:
1. Vent på det rette øjeblik: Et godt tidspunkt kan være, når I er alene og har en stille stund sammen, hvor I begge føler jer afslappede.
2. Læs hans signaler: Hvis han også virker interesseret og måske kigger på dine læber eller kommer tættere på dig, kan det være et tegn på, at han også er klar.
3. Vær dig selv: Prøv at slappe af og vær dig selv. Hvis du føler, at øjeblikket er rigtigt, kan du læne dig lidt frem og se, hvordan han reagerer.
4. Tal om det: Hvis du er meget nervøs, kan du også vælge at tale med ham om det. Måske føler han det samme og vil gerne tage det første skridt sammen med dig.
Husk, at der ikke er noget “rigtigt” tidspunkt for det første kys – det vigtigste er, at det føles rigtigt for jer begge.
Jeg synes faktisk, at du er ret modig ved at skrive ind til os og dermed række ud efter noget hjælp og vejledning. Jeg tænker, at du kan bruge det mod til at tage det første skridt imod det første kys. Det lyder som om den dreng du er lidt forelsket i også er uvant med situationen, så det kan måske også berolige dig lidt i, at han måske sidder med præcis de samme tanker.
Du skriver også, at du er lidt bange for, at du ikke kan finde ud af at kysse ham. Det tror jeg heller ikke at du skal være bange for. Du kan evt. øve dig lidt på dig selv, ved fx at kysse dig selv på hånden og måske, helt forsigtigt prøve at stikke tungen lidt ud mellem læberne, så du, på hånden, kan mærke hvordan det kan føles for drengen. Når det kommer til at kysse, er det min erfaring, at det vigtigste er at være forsigtig, så man langsomt kan kysse dybere efterhånden som man lærer hinanden bedre at kende – og finder ud af, hvad man selv og den anden bedst kan lide. Man er nødt til at starte et sted, ingen kan jo heller fx stå på ski uden at have prøvet det…
Jeg håber du kan bruge mine råd til noget og hvis du gerne vil snakke mere eller har flere spørgsmål, kan du altid ringe til BørneTelefonen på 116111, hvor der sidder søde rådgivere klar.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen