Brev
3-kantsdrama
Kære brevkasse
Jeg er en pige på 15 som der er utroligt glad for en dreng og utroligt glad for min aller bedste veninde.
Det der så er problemet er at den dreng jeg er forelsket i er min bedste venindes eks kæreste og de er på en måde blevet kærester igen, og min veninde er også smask forelsket i ham. Men jeg og denne her dreng har fået et virkeligt godt bånd sammen, og tror der er ved at ske noget i mellem os.
Jeg har bare så dårlig samtidighed over det og jeg prøver at glemme ham, men han sidder lidt ligesom fast i mit hovede.
Det skal så lige siges at mig og min veninde har kendt hinanden og været bedste veninder siden børnehaves klasse, og vi har snakket om det her og selv prøvet at løse det. Men det kan vi ikke og hun begynder at græde og det samme med mig.
Hun har også en rigtigt svær periode lige nu, som jeg selv har været i gennem men det er som om at jeg ikke kan få hende til at lytte og blive glad igen.
Og det fustrærre både mig og ham her drengen at vi ikke kan få hende til at blive glad, hun sagde også her den anden dag til mig at “der ikke er så meget der holder mig i live mere” hun gjorde mig rigtig bange og mega ked af det, hvad skal jeg dog gøre?! 🙁
Hilsen den frustrerede og triste pige.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år,
Selvom det kunne være praktisk, bestemmer man ikke selv, hvem man bliver forelsket i. Du har ikke selv bestemt, at du pludselig er blevet forelsket i din venindes ekskæreste. Det er noget, der er sket, fordi I snakker godt sammen. I har garanteret også god kemi?
Selvom det måske kan føles som om, at man er en dårlig veninde, når sådan noget sker, så synes jeg, at du har været en god veninde. Du har lagt alle kortene på bordet og fortalt hende, hvordan du har det. Det var stærkt og modigt! Det må have været svært, for du vidste jo ikke, hvordan hun ville reagere.
Det er altid svært, når man bliver forelsket i ens venindes ekskæreste – især hvis hun stadig er forelsket i ham. Du skriver, at de på en måde er blevet kærester igen. Men du skriver også, at der er ved at ske noget mellem dig og drengen. Ville det ikke være rart, hvis han også meldte ud, hvordan han har det? Vil han være sammen med din veninde eller dig? Eller noget helt andet?
Det lyder som om, at du er rigtig glad for din veninde, og at hun er rigtig glad for dig. Jeg tænker, at det ville være rigtig ærgerligt, hvis jeres venskab går i stykker pga. en dreng – især hvis drengen ikke helt kan finde ud af, hvordan hans følelser egentlig er.
Jeg kan godt forstå, at du bliver ked af det og bekymret, når du ser, at din veninde bliver berørt og ked af det over situationen. Det kan være svært, at gå og vide at ens veninde har det skidt. Jeg kan også høre, at det fylder meget i dine tanker.
Det lyder lidt som om, at din veninde ikke kun er ked af det pga. det med drengen. Der er måske også noget andet, der går hende på? Du skriver, at hun har en rigtig svær periode. Det lyder alvorligt, når hun siger, at der ikke er så meget der holder hende i live. Man kan godt have det så svært, at man har brug for hjælp til at få det bedre igen.
Har du talt med hende om, om hun har snakket med andre om, hvordan hun har det?
Det kunne være hendes forældre, eller måske en lærer? Hvis du har lyst til det og mod på det, kunne du tilbyde at hjælpe hende med at tale med nogen? Hvis du taler godt med din mor, kan det også være, at du kan tale med hende. Måske kan hun tale med din veninde eller hjælpe med at finde ud af, hvem hun kan tale med?
Jeg tænker, at du og drengen allerede har prøvet meget, for at gøre din veninde glad. Og det lyder som om, at hun skal have en snak med en voksen, der kan hjælpe hende. Måske har du og drengen også brug for det? Jeg ved fra andre børn og unge, at det kan være et stort ansvar at stå ved siden af en, der har det skidt. Det er helt okay og forståeligt, hvis I også har brug for at dele det med nogen.
I har altid mulighed for at ringe til BørneTelefonen (116 111) eller skrive til os på Chat eller SMS. Det gælder både dig, drengen og din veninde.
Mange gange held og lykke med snakken med din veninde - og med drengen.
De bedste hilsner
BørneTelefonen