Upassende kommentarer fra papfar

Sagen er den at min papfar kan finde på at sige seksuelle upassende ting til og omkring mig, der var f.eks idag hvor han sagde at jeg skulle rode op efter min kærestes “fisse-klude”, som er våd servietter hun bruger til at gøre rent forneden, de lå i skraldespanden på mit badeværelse.

Sådanne kommentarer kommer han tit med, og jeg synes det er vildt upassende, og jeg kan mærke at det går udover mig og min mors forhold, fordi hun ikke er god til konflikter, jeg er også bange for at det ender med jeg cutter alt kontakt med dem når jeg flytter hjemmefra om et lille år, jeg tør ikke sige noget til min papfar fordi jeg er bange for at han bliver sur, hvilket han ofte bliver.

Det med at han bliver sur er et stort problem, og har jeg gjort at jeg tit er hjemme hos min kæreste i 7 – 8 dage adgangen, og kun er hjemme få dage i streg, jeg ved ikke om jeg bare skal holde ud til jeg flytter hjemmefra, eller jeg skal prøve at snakke med dem.

Vores forhold er allerede meget udfordret, og det har det været halvandet år nu, og det har gjort at jeg ikke snakker om mine problemer med dem.
Hvis de bliver værre, eller jeg ikke kan holde det er det ud mere, er det så en mulighed er flytte hjemme fra før jeg er 18?
Jeg er 16 og bliver 17 her til August, jeg har arbejde og går på gymnasiet, passer altid mine ting, og er generelt meget pligtopfyldende på arbejdet, jeg tjener selvfølgelig ikke nok til at kunne flytte hjemmefra uden hjælp fra Kommunen lige pt.

Jeg vil bestemt mene at jeg er meget moden, og ordner altid selv mine ting, dels fordi jeg er pligtopfyldende, og fordi jeg ikke regner med hjælp hjemmefra.

Jeg ved ikke helt hvilken kategori mit brev bedst ville passe under, om det skulle være at “flytte hjemmefra”, “Seksuel krænkelse”, eller noget helt andet

Dreng, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 16 år

Tak for dit brev. Jeg kan se, at du har en papfar, der kommer med upassende kommentarer og så har han fået dig til at overveje at flytte hjemmefra lidt tidligere end det egentlig var planen. Det kan virke voldsomt, når voksne mennesker kommer med upassende kommentarer, og jeg kan godt forstå, at du synes, det er ubehagelige ting, din papfar siger.

Du fortæller, at din mor har svært ved konflikter, og det derfor også går ud over jeres forhold. Din papfar bliver ofte sur og derfor har du svært ved at sige det til ham. Jeg kan godt se, at de sætter dig i en dum situation.

Det er sådan, at det står i loven, at børn har ret til at blive behandlet med respekt. Det betyder, at dine forældre skal sørge for, at du har det godt og trygt derhjemme. Derfor tænker jeg også, at din mor er nødt til at snakke med din papfar. Det er hende, der har valgt at leve sammen med ham, og hende der skal sørge for, at du har det godt.

Jeg foreslår, at du snakker med din mor om, at du ikke synes, at det er hverken passende eller rart, at din papfar kommer med seksuelle kommentarer til dig. Du kan fortælle hende, at du ikke har lyst til at snakke med ham om det, da du er bange for, at han bliver sur. Du har været rigtig god til på en god måde at forklare situationen til os, så jeg tænker, at du skal forsøge på samme måde med din mor.

Jeg kan godt forstå, hvis det er svært at tage sådan en snak. Måske vil du opleve, at hun også er konfliktsky overfor dig og derfor ikke vil tale om det. Men så  kan du måske sige, at det er vigtigt for dig, at hun lytter. Fordi du kan mærke, at det går ud over jeres forhold – og at det er noget, du er ked af.

Alternativt kan du skrive et brev til hende eller vise, det du har skrevet her. Kunne det mon være en mulighed for dig?

Hvis det er for svært lige sådan at starte sådan en snak, så er du velkommen til at ringe ind til os på 116111. Her kan vi hjælpe dig med at snakke situationen endnu mere igennem og måske også “øve” sådan en snak med din mor.

Du spørger om der er mulighed for at flytte hjemmefra før man er fyldt 18 år. Det er der. Som du selv siger, så kræver det noget økonomisk støtte fra kommunen eller fra dine forældre.

Du er derfor nødt til at snakke med den kommune, som du bor i om det. Det er socialforvaltningen du skal snakke med. Du kan søge på google efter din kommunes navn og “socialforvaltningen”, så skulle der gerne komme et telefonnummer op.

Du skal dog være klar over, at din forældre kan bestemme, hvad de synes er bedst for dig ind til du bliver 18 år. Derfor skal de også være med på, at du flytter hjemmefra inden da. Selvom de bestemmer, så har du jo altid mulighed for at snakke med dem og med socialforvaltningen om dine muligheder.

Husk, at hvis du skal til møde med kommunen, så har du ret til en bisidder. En bisidder er en voksen, der er med til mødet sammen med dig for at sikre sig, at du bliver hørt, og at alle regler omkring dig bliver overholdt. Vi tilbyder gratis bisiddere. Du kan se mere her eller du kan ringe til os på 116111 og høre mere om den ordning. Du er også velkommen til at vende din situation igen med en af vores rådgivere på telefonen.

Du har været rigtig god til at beskrive din situation for os, og jeg er sikker på, at det også er den bedste måde, du skal få løst din situation på.Jeg håber, at du kan bruge mine råd og har fået mod på at få snakket noget mere om det og få rakt ud til din mor. Ellers er du altid velkommen til at skrive til os igen eller ringe til os på 116111.

De bedste ønsker fra

BørneTelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.