Flytte

Hej BørneTelefonen

Mit forhold til min far, har været meget udfordrende efter min mor døde, og han har et par gange sagt/truet med, at han vil ringe til kommunen og få mig flyttet ud i en lejlighed, helt for mig selv.

Første gang blev jeg ked af det og bange, men nu kan jeg ikke se hvorfor jeg ikke skulle gøre det.
Jeg har bare nogle bekymringer, for hvad gør jeg så med penge til mad, tøj, møbler mm. Jeg bliver nemlig først 18 om nogle måneder, så jeg kan ikke få SU endnu.

Jeg er begyndt at få symptomer på stres, og tror faktisk det ville hjælpe mig at komme væk fra min far.
Kan det lade sig gøre at en 17 årig kan få sin egen lejlighed gennem kommunen og hvor kommer pengene så fra? Eftersom jeg tror at min far kommer til at miste mig, hvis jeg flytter ud, får jeg ikke penge fra ham af.

Mvh.
Pige 17 år

Pige, 17 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 17 år.

Sikke nogle hårde oplevelser du har været igennem. Jeg kan sagtens forstå at du er ked af det og bange – det er en stor sorg at miste sin mor. Det gør mig ondt at læse, at du ikke oplever at din far har været der for dig, på den måde som du har haft brug for.

Du fortæller at du mærker stress symptomer. Jeg forestiller mig at du måske bærer på en sorg inden i dig efter din mors død. En sorg, hvor du har brug for at din far støtter dig? Derfor synes jeg det lyder rigtig hårdt for dig, at dit forhold til din far har været ’udfordrende’ efter din mors død.

Jeg kommer til at tænke på om du mon har fået noget hjælp til at bearbejde det tab og den sorg der naturligt følger efter at du har mistet din mor? Eller om der måske er nogle andre voksne der har støttet dig? Det vil jeg håbe, for det har du brug for.

Jeg ved godt, at du ikke har efterspurgt nogle at tale med i forbindelse med din mors død. Men jeg kan ikke lade være med at nævne muligheden for at tale med Børn, Unge & Sorg  Jeg ved, at andre unge, har følt sig forstået og hjulpet af dem.

Til dit spørgsmål ang. Lejlighed; Ja kommuner har mulighed for at hjælpe unge under 18 år med at flytte i egen lejlighed. Det er lidt forskelligt hvilken hjælp kommuner tilbyder, og der vil altid blive lavet en individuel vurdering. Derfor kan jeg ikke give dig et klart svar på om (eller hvordan) din kommune vil hjælpe dig økonomisk.

Du kan starte med at google din kommunes navn og ’anonym rådgivning for unge’. Så vil du finde nummeret på en rådgivning, der uforpligtende vil kunne oplyse dig om, hvordan din kommune kan hjælpe dig. De vil også kunne fortælle dig om dine muligheder for at flytte hjemmefra. Hvis du ikke kan finde nummeret – kan du ringe til os på tlf. 116 111, så hjælper vi med at finde det.

Næste skridt kan være at tage kontakt til din socialrådgiver og bede om et møde. Det er kommunens opgave at finde ud af, hvad den bedste hjælp er til lige præcis dig og din far. Det gør de ved at tale med jer begge – og måske også med andre, der kender til dig og din situation, så de kan få et godt billede af problemerne.

Når de har undersøgt det, beslutter de, hvordan de kan hjælpe bedst. Jeg kan derfor ikke fortælle dig præcis, hvordan din kommune vil hjælpe dig. Men jeg ved, at du har ret til at have det godt og føle dig tryg i din hverdag og i dit hjem. Og at du har ret til at blive hørt og sige din mening.

Det er en god ide at snakke det hele godt igennem med en person du føler dig tryg ved, inden du tager til mødet. Her har du forskellige muligheder.

Du kan enten snakke med et familiemedlem, en tidligere lærer eller en god ‘voksenven’. Hvis du fik noget hjælp da din mor døde – fx psykolog samtaler, kan det måske også være en ide at ringe og tage en snak med hende/ham.

Du er under 18 år. Derfor kan du få hjælp her fra BørneTelefonen. Du har nemlig ret til at have en bisidder med til mødet med din socialrådgiver. En bisidder fra BørneTelefonen er en voksen, som kan gå med dig til møder i kommunen, når du skal fortælle om, hvordan du har det.

Bisidderen kan hjælpe dig med at få sagt de ting, som du synes er vigtige. En bisidder kender også meget til børns rettigheder og kan derfor også fortælle dig om de rettigheder, du har.

Vores bisiddere har hjulpet rigtig mange børn og unge, der har haft det svært, med at få den hjælp de har brug for. Hvis du gerne vil høre mere om, hvordan en bisidder kan hjælpe dig, så ring til os på 116111. Du kan også læse mere her: https://bornetelefonen.dk/bisidder

Når jeg læser dit brev får jeg fornemmelse af at du er en stærk pige (ung kvinde). At flytte i egen lejlighed virker som noget du har tænkt grundigt over og taget stilling til. Du tager også ansvar for at få styr på det økonomiske. Det viser mig at du er moden og ansvarlig. Det er sejt!

Held og lykke med det og husk du er altid velkommen til at skrive eller ringe igen, hvis du har brug for det.

Varme hilsner fra BørneTelefonen

Flytte hjemmefra Andre der hjælper

din kommune – din Indgang

Rådgivning og andre hjælptilbud for børn og unge.
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Studenterrådgivningen

Psykologhjælp og andre tilbud til studerende på videregående uddannelse