Flytte eller ej?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige 17  år

Det lyder dejligt for dig, at du har en kæreste, som du har lyst til at bo sammen med. Men jeg forstår også, at du gerne vil flytte over til ham. Måske fordi du håber på, at det kunne løse problemerne derhjemme. Eller at du kunne komme væk fra det.

Jeg forstår godt, at det ikke kan være særlig rart for dig og din søster at være derhjemme. Det må være svært, at se at din mor drikker det meste af dagen? Men også svært fordi det betyder, at I får konflikter. Så jeg forstår godt, at du har lyst til at komme væk.

Måske ser det ud til, at din søster på 14 år ikke ligeså meget over det som dig? Men jeg tænker, at det alligevel påvirker jer begge rigtig meget. Det kan sagtens være med til, at I ikke rigtig kan følge med i skolen. Man kan have mange bekymringer, når man en forælder der drikker for meget. Og det kan give uro, utryghed og gøre, at man ikke rigtigt kan koncentrere sig om det i skolen.

Du er i tvivl om, beslutningen om at flytte er helt vanvittig?

Jeg vil gerne forsøge at komme med nogle råd til dig.

Du har jo helt ret i, at din mor bestemmer over dig et års tid endnu. Men det betyder også, at hun har også pligt til at passe på dig og tage sig af både dig og din søster. Men det lyder til, at det er svært for hende, når hun har et alkoholforbrug.

Jeg tænker, at det nok kan give dig et frirum at flytte over til din kæreste. Det er derfor ikke en helt vanvittig beslutning. Men det løser nødvendigvis ikke de problemer, der er hjemme i din familie. Måske vil du stadig tænke meget på, hvordan det går med din søster og din mor?

Mon du eller din søster har delt med andre, end i dette brev, hvordan det går hjemme hos jer? Ellers synes jeg det vil være en god ide at gøre. Jeg synes det lyder som om, at I alle 3 kunne have brug for hjælp. Din mor kan få hjælp til at stoppe med at drikke. Det kan hun få gratis gennem læge eller kommunen, hvis hun taler med dem.

Det er heller ikke dit ansvar og opgave at løse de problemer, der er ved at flytte hjemmefra.

I kommunen er der ansat sagsbehandlere, hvis opgave og ansvar er, at børn og unge har  mulighed for at have en tryg og  god barn/ungdom. Alle har en sagsbehandler i kommunen, som ved hvilken hjælp man kan få, når man oplever problemer, som I har i familien. Men for at de kan hjælpe, har de brug for at blive kontaktet. Det er muligt at gøre anonymt til at starter med, som du har gjort i dette brev.

Du kan prøve at læse mere om, hvordan man kan få: Anonym rådgivning i din kommune

Hvis de fra kommunen foreslår, at du kan komme til et møde, er det muligt at få en bisidder med fra BørneTelefonen :Har du brug for hjælp? Få en bisidder hos BørneTelefonen

Du kan få en gratis bisidder fra BørneTelefonen, hvis du har brug for hjælp til at tale med kommunen. så vil bisidderen hjælpe dig med at tage kontakt og aftale møderne, og gå med dig.

Mange børn og unge synes faktisk, at det kan være svært at fortælle andre om, hvis mor eller far drikker for meget. Nogle synes at det er pinligt, andre kan undlade at fortælle om det, da de gerne vil beskytte forældrene. Jeg ved ikke hvordan det er for dig?

Men det vil være en rigtig god ide ikke at bære sin viden og sine tanker og  følelser alene . Det kan være en hjælp at få snakket med nogle om det. Især hvis det er andre der selv har haft det tæt inde på livet. Det kan man fx også få hjælp til hos TUBA.dk

Du kan prøve at læse mere her: Alkohol i familien – drikker mor eller far

Jeg håber at mit svar har givet dig svar på, om beslutningen om at flytte, er den rigtige beslutning lige her og nu. Eller om der skal andet til for at løse problemer, der er derhjemme.

Hvis du har brug for flere råd og hjælp til hvad du skal gøre, så er du meget velkommen til at ringe eller smse på 116111 – eller logge på chatten.

Kærlige hilsen

BørneTelefonen

Flytte hjemmefra Andre der hjælper

din kommune – din Indgang

Rådgivning og andre hjælptilbud for børn og unge.
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Studenterrådgivningen

Psykologhjælp og andre tilbud til studerende på videregående uddannelse