Brev
Vil ikke bo hos min far, hjælp!
Hej.
Jeg har et kæmpe problem der går mig rigtig meget på.
Omkring de sidste 2 år, har jeg haft det sådan at jeg ikke ville bo hos min far. Har kun snakket med min mor om det. Men jeg ved bare ikke hvordan jeg skal få det sagt/gjort.
Jeg vil jo bare bo hos min mor og ikke min far. Men det bare rigtig svært for mig det hele, der slet ikke nogle der ved hvor hårdt det tager på mig, undtagen LIDT min mor.
Men det har som sagt stået på i 2 år nu. Og det bliver bare værre og værre for hver dag der går.
Derfor håber jeg virkelig i kan hjælpe.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år!
Jeg kan godt forstå, at den situation du står i, går dig meget på. Det er også rigtig lang tid, du har gået med det problem. Mange børn, der hellere vil bo hos den anden forælder, synes det er rigtig svært, og har svært ved at finde ud af, hvordan de skal gribe det an.
Det er rigtig godt, at du har snakket lidt med din mor om det, så hun ved, at du gerne vil flytte over til hende. Jeg tænker på, om din mor mon kan snakke med din far om, at du gerne vil flytte over til hende? Hvis de er uvenner eller har svært ved at snakke sammen, kan din mor tage kontakt til statsforvaltningen. De skal så være med til at bestemme, hvor du skal bo. I den forbindelse, vil de også spørge dig om, hvor du helst bo.
Da du er over 10 år, har du også mulighed for selv at tage kontakt til Statsforvaltningen. Det kaldes initiativret og betyder, at du enten kan skrive til Statsforvaltningen og bede om, at der bliver holdt et møde med dine forældre, hvis du ikke er tilfreds med de ting, der er blevet besluttet, og gerne vil bo et andet sted, eller du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon og bede dem om at hjælpe dig med at bruge din initiativret. Tlf. nr. er: 20 60 05 50. Statsforvaltningen lytter til dine ønsker, og vil indkalde dine forældre til et møde, for at få en snak om der kan ændres på hvor du bor.
Jeg har lagt et link ind, hvor du kan læse nogle gode råd. Hvis du trykker på det første råd, vil du kunne finde et link til et brev du kan udfylde og sende til Statsforvaltningen. Måske du kan få din mor til at hjælpe dig med det?
Jeg ønsker dig alt det bedste
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen