Brev
Vi har ikke særlig mange penge
Hej BørneTelefonen. Jeg skriver fordi mine forældre ikke har særlig mange penge, de taler tit om det, men jeg bliver SÅ ked af det fordi vi bare ikke har råd til nogle ting. Alle mine veninder får penge til at tage ud og shoppe og alt mugligt sjovt, men når jeg spørg så må jeg ikke få penge, vi har slet ikke råd til at lave noget sjovt, vi har ikke råd til at tage på ferie, eller tage ud at spise, eller tage i biografien. Alle de ting mine venner laver kan jeg ikke være med til. Vi skal måske flytte fordi vi ikke har råd til at bo der hvor vi bor.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 12-årige pige.
Jeg kan rigtig godt forstå, at du gerne vil have lidt flere lommepenge, så du kan gøre det samme som dine veninder. Det må være rigtig svært at føle, at du ikke kan være med.
Du skriver også, at dine forældre taler meget om penge, så det lyder som om, det også fylder en del hos dine forældre. Du skriver også, at I måske skal flytte. Jeg kan godt forstå, at du har haft lyst til at skrive til os. Det lyder som om, at du har rigtig mange ting, som gør dig bekymret og som fylder i dit liv.
Vi får rigtig mange breve fra børn, der har det lige som dig. Derfor ved jeg også, at du ikke alene med at have det sådan. Mange børn mærker, at deres forældre ikke har penge. For nogen har det altid været sådan – for andre er det særligt i år, at det er begyndt at fylde.
Lige meget om det altid har været sådan eller det er noget nyt, så kan det føles rigtig svært at være i. Selvom dine forældre sikkert ikke gør det for at gøre dig bekymret, så forstår jeg godt, at det fylder hos dig.
Penge er de voksnes ansvar. Når jeg siger det, så mener jeg ikke, at dine forældre skal give dig en masse penge de ikke har. Men det er vigtigt, at dine forældre passer på dig og ikke fortæller dig for mange ting, som gør dig nervøs eller bekymret.
Tror du, at du og dine forældre kunne tage en snak om, hvor meget du tænker på det? I kan måske også tale lidt mere om flytningen, så så de ved at du går og tænker på det?
Måske du også kunne tale med dine forældre om, hvordan det føles ikke at kunne gøre helt det samme som dine veninder? Det kan være, at I sammen kunne finde på nogle ting, som du kunne invitere dine veninder med til, som du også kunne være en del af?
Du og veninderne kunne fx lave hjemme-biograf med popcorn og slik – og så se en film derhjemme? Eller I kunne lave filmen selv, ved at filme det på jeres telefoner?
Det kunne måske også være en idé at lave en genbrugsdag – fx kunne I bytte tøj, så det føles som om man får noget nyt. Sådanne dage kan være rigtig sjove og man får samtidig ryddet lidt op i det tøj man ikke bruger mere.
Måske kunne du også tænke dig at snakke med dine veninder om det? Det kan være, at de også kunne tænke sig at spare lidt på pengene, det er jo ikke sikkert at alle har så mange penge, som det ser ud til.
Selvom pengene er dine forældres ansvar, så ved jeg fra andre, at man også godt kan tjene lidt lommepenge ved at lave små opgaver for andre.
Fordi du er 12 år og derfor helt sikkert har en masse andet du skal, så skal det selvfølgelig ikke være et arbejde, der tager en masse af din tid. Du kunne fx gå en tur med en hund eller slå græs eller købe ind for nogen, der ikke selv kan gøre det. Hvad tænker du mon om det?
Det er også helt i orden, hvis du ikke føler du kan overskue det eller har tid til det. Det med pengene er som sagt de voksnes ansvar!
Jeg synes faktisk, at det er rigtigt modigt af dig at skrive til BørneTelefonen og jeg synes du, rigtig fint, får forklaret hvordan det føles, ikke at have så mange penge. Så jeg håber og tror også at dine forældre og veninder vil forstå dine følelser. Måske kunne du vise dem det brev, du har sendt og det svar du har fået, så I kunne få gang i en snak om penge?
Jeg håber og tror du kan finde modet, til at snakke med dine forældre og dine veninder om dette svære emne, som jeg ved fylder meget hos flere end man regner med.
Kram fra BørneTelefonen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.