Brev
hvorfor skal mit liv være sådan her
Hej
jeg er en pige på 12 der hele tiden tager mine mors ting
jeg stjal også en gang noget fra skolen og jeg her sygt svært ved at lade vær
jeg bliver hele tiden kaldt tyk af min mor og af andre
jeg har også nogen selvmordtanker når der bliver sagt sådan noget men jeg kan ikke tage mig til det og jeg føler bare ikke jeg kan sige det til nogen
jeg tænker også på at lade vær med at spise noget men hvis nu jeg bare tager mit eget liv ville det måske være nemmere og jeg sidder hele tiden og græder over det jeg selv gør
jeg håber i kan hjælpe mig
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år,
Hvor er det godt, at du skriver til BørneTelefonen. Du får sat rigtig gode ord på dine tanker og følelser. Når du skriver, at det er svært at sige det højt til andre, så er det bare så sejt, at du nu skriver til os.
Du skriver at du tager dine mors ting og du stjal også en gang noget fra skolen. Du skriver at du har sygt svært ved at lade være. Nu ved jeg ikke så meget om, hvorfor du har svært ved at lade være, så jeg vil dele lidt omkring, hvad andre skriver:
• Jeg ved fra nogle børn og unge, at de nogle gange kommer til at stjæle, hvis noget er rigtig svært. Så prøver de måske at fortælle verden: “Hey, se lige her! Jeg har det ikke godt!” og håber, at andre vil opdage det på den måde.
• Andre fortæller også, at det er svært at lade være, fordi det kan føles meget spændende, mens man gør det. Derfor bliver man ved med at søge spændingen, selvom det ikke føles helt godt.
• For andre kan det også være en måde, at håndtere svære følelser som vrede og tristhed. For hvis andre gør én rigtig ked af det, og man ikke helt ved, hvordan man kan få det til at stoppe, kan det føles som om, at man gør et eller andet, når man tager deres ting.
Måske er det noget af det her, du kan genkende?
Når jeg læser dit brev, ser jeg, hvor ked af det du er. Du græder over dét, du gør, og derfor mærker jeg også, at du så gerne vil lade være med det. Jeg kan godt forstå, hvis du  får det endnu dårligere, når du ikke kan stoppe – selvom du så gerne vil.
Alle kan lave fejl
Selvom du har taget fra din mor og skolen, betyder det ikke, at du er et dårligt menneske. Måske kan du se i mit svar, at du ikke er den første eller eneste, der er kommet til at stjæle fra andre.
Jeg kan godt forstå, hvis du føler skyld omkring det. Men vi kan alle lave fejl, og nogle gange hjælper de os med at se, at vi har brug for en forandring i vores liv.
Din titel er: “hvorfor skal mit liv være sådan her” og med det ser jeg, at du har et stort ønske om, at nogle ting skal ændre sig. Hvor er det bare godt, at du reagerer og skriver til os.
Det vigtigste er måske, at vi nu sammen finder ud af, hvordan du kan få det bedre. Det håber jeg, at du er med på.
Du får det skidt, når andre kalder dig tyk
Jeg kan virkelig godt forstå, at du får selvmordstanker og græder meget, når andre kalder dig tyk. Særligt, når du også skal høre det fra din mor. Selvfølgelig påvirker det dig! Sådan tror jeg næsten alle ville have det.
Andres kommentarer – især når de er negative – påvirker os. Og lige meget, hvordan vi ser ud, er det aldrig i orden, at andre siger grimme ting. Det er bare møg tarveligt.
Derfor er det rigtig godt, at du tager det alvorligt, når du mærker selvmordstanker og en lyst til at stoppe med at spise. Som du sikkert ved, så er det vigtigt at spise, så kroppen får næring og energi. Selv hvis man ønsker at tabe sig, er det ikke sundt bare at stoppe med at spise.
Det at stå alene med sådanne tanker er rigtig svært og derfor er det så vigtig, at du taler om det. For når du får sådanne tanker, er det et tegn på, at du står alt for alene. Når nogen gør os kede af det, har vi brug for trøst og hjælp.
Jeg bliver nysgerrig. Måske er der også andre ting, der sker mellem din mor og dig, som er svære, men som du ikke fortæller her. Du må altid skrive igen, hvis du har brug for at dele mere med os.
Der er mange, der gerne vil hjælpe dig
Det er vigtigt, at du har det godt og føler dig tryg med din mor. Men vi ved fra andre børn og unge, at tingene nogle gange kan blive rigtig forvirrende og svære. Det er bare aldrig dit ansvar at løse alt du står i alene. Det skal vi voksne altid hjælpe med, når der er brug for det. Det står faktisk i loven.
Jeg kommer til at tænke på om du mon nogensinde har talt med andre om det, der foregår?
Som sagt, har dine forældre ansvaret for, at du har det godt –  men det har de voksne på skolen faktisk også. Så hvis du ikke føler dig tryg ved dine forældre, kunne du måske tale med en lærer på skolen om det?
Jeg forstår virkelig godt, hvis du synes det er svært. Det synes mange. Måske det kan hjælpe, at du kigger lidt på den guide, vi har lavet. Den finder du her.
Kære du, husk, at der er hjælp at hente! Og føler du ikke, at du har nogle voksne, der kan, så vil vi også rigtig gerne hjælpe dig.
Du kan ringe eller skrive til os døgnet rundt på 116111, hvis du vil høre lidt om, hvordan vi hjælper andre. Vi har også åbent nu, hvor du får brevet. Læs mere her.
Du kan også se lidt på den her side, hvis du har lyst. Det er vores side om familie, hvor du kan tage en quiz og læse mere om, hvad der har hjulpet andre. Du må også altid sende et brev til os igen, hvis du får brug for det.
Nu har du snart læst hele mit svar
Hvis du sidder med en masse tanker og ikke helt ved, hvad der er den bedste mulighed, så kan du måske starte med at gøre noget, der er rart for dig. Jeg kan læse, at du har haft det svært i noget tid, så derfor har du måske også nogle rare ting, der plejer at hjælpe dig.
Måske kan du sætte dig og lave en plan for, hvad du kan gøre, når det føles rigtig svært. fx. at du skal gå en tur eller se en god film. Du kan måske ringe til os mens du går en tur og får lidt luft.
Jeg håber, at du snart for den hjælp, du har brug for – for det er vigtigt!
Kram fra BørneTelefonen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.