svigter jeg hende

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 9

Stort set alle søskende har perioder, hvor de skændes og kan gøre hinanden både sure og kede af det. Men man er stadig søskende og vil derfor altid have et særligt og tæt bånd.

Det lyder dog til at din lillesøster er meget ked af det og let bliver ked af det. Måske det ikke altid har noget med dig at gøre? Måske har hun det svært for tiden. Det er i hvert fald ikke dit ansvar alene. Din mor og papfar skal kunne hjælpe jer begge.

Du skriver, at din lillesøster har det med at gemme ting, men at hun ikke tør at sige det. Måske du kunne tage hende i hånden og hjælpe hende med at få det fortalt? På den måde kan du være en storesøster, der hjælper hende med noget hun er utryg ved og står ved hendes side. Det kan være at hun hvisker det til dig, og du kan sige det videre?

Har du prøvet at snakke med din mor og papfar om, hvordan du har det?
Måske de kan hjælpe? Hvis du synes det er svært at sige til dem, kunne du jo vise dem det brev du har sendt til os og det svar du får?
Du skal i hvert fald ikke gå og føle, at du gør din lillesøster ondt og at du ikke fortjener en lillesøster. Så er det bedre at I alle sammen sætter jer ned og tager en snak om, hvordan i godt kunne tænke jer, at det var i jeres familie. Hvad kan både du, din lillesøster, din mor og din papfar gøre for at I alle har det godt?
Det kan også være at du hellere vil snakke med en anden voksen om det? Det kunne for eksempel være en lærer eller en pædagog på din skole?

Det kan også være at du hellere vil snakke lidt mere med en fra BørneTelefonen?
Hvis du hellere vil det så kan du altid ringe på 116111 – helt gratis. Du kan også skrive til os på chat eller sms.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.